Att se änglar

Den helige Mikaels dag
Predikan i Varbergs kyrka 5 oktober 2014

Han flyr för sitt liv. Därför har han lämnat alla han känner, allting han har kärt. Nu är han alldeles ensam, på väg mot ett okänt mål. Hela dagen har han vandrat. Nu är det mörkt och han måste stanna för natten. En sten är den bästa kudden han kan hitta.

Då, när han är som mest ensam och utsatt, får han se änglar i drömmen. De går upp och ner på en trappa som leder från jorden ända upp till himlen. Och Guds röst talar till honom: Jag skall vara med dig och skydda dig vart du än går. Jag kommer inte att överge dig.

När Jakob vaknar är allting likadant som dagen innan – men ändå är allting förändrat. Han har sett änglarna som är med honom på vägen. Han är inte ensam längre. Han vet att Gud är med honom. Platsen där han vilat är en helig plats – liksom varje plats dit han kommer. Överallt finns himlens port, för överallt finns Gud och överallt finns änglarna som skyddar oss från det onda.

Idag är det änglarnas söndag, den helige Mikaels dag. Bibeltexterna vi fått lyssna till säger oss att det är när vi är som mest ensamma och utsatta som vi får se änglarna. Dagens epistel berättar om en strid mellan ärkeängeln Mikael och draken. Draken störtas ner på jorden, för det finns inte längre någon plats för honom i himlen.

Hur ska vi förstå detta? Det är förstås bildspråk, inte en dokumentärskildring. Men vad står bilderna för? Jag tror budskapet är att kampen redan är vunnen. De goda makterna har segrat, så när vi kämpar för det goda, då står vi på den segrande sidan. Himlen är helt och hållet på vår sida, det finns inte plats för någon fiende där.

Himlen är helt och hållet på vår sida. De svårigheter vi får möta är drakens dödsryckningar. Segern är redan vunnen, genom Lammets blod och genom vittnesbördets ord. När vi håller fast vid Jesus och vår tro, då vinner vi seger.

Bildspråket är dubbelexponerat. Det pågår en kamp i himlen mellan änglar och andemakter, samtidigt som människorna kämpar mot det onda på jorden. Änglarnas kamp mot det onda är sammanvävd med människornas kamp. Änglarna står på vår sida. Och vi står på änglarnas sida, när vi kämpar för det som är gott och rätt.

Det finns mycket som hotar våra liv och vår värld. Det finns avgrunder som är våra egna personliga. Och det finns avgrunder som är gemensamma, som hotar hela folk och hela mänskligheten. Men vid alla våra avgrunder finns det änglar. Ingen är utlämnad och övergiven av Gud.

Att tala om änglar är ett sätt att tala om Guds närvaro i världen. Ängel betyder budbärare. Änglarna är budbärare från den himmelska världen. De ger oss glimtar av Gud. De säger att Gud är med oss. Änglarna är fönster mot himlen som släpper in ljus när vi bäst behöver det.

Ofta får vi vara änglar för varandra. Att vara en ängel innebär inte att vara en perfekt människa, för det finns det ingen som är. Vi är änglar för varandra när vi får vara Guds budbärare. Vi är änglar för varandra när vi blir tecken på Guds närvaro, vittnen om Guds kärlek.

Vi kan vara änglar för varandra på många enkla och vardagliga sätt. Vi kan be för varandra. Det är det allra enklaste sättet att delta i änglarnas kamp för det goda. Vi kan vara vänliga och hjälpsamma och uppmärksamma på varandra. Små uttryck för medkänsla kan ha stor betydelse. Ibland behöver vi vara skyddsänglar, som inte bara är milda och vänliga, utan säger stopp och sätter gränser för det som hotar en medmänniska.

För det mesta märker vi nog inte själva när vi är änglar för någon annan. Vi är Guds budbärare och tecken på Guds närvaro utan att vi tänker på det. Kanske är det lika bra så. Men vi kan öva oss i att se Guds änglar omkring oss. Livet blir rikare och ljusare när vi inte ser medmänniskorna som problem, utan som budbärare om Guds närvaro.

Varje människa vi möter kan vara en Guds ängel. Varje människa – även den som vi har svårt för, även den som verkar ha väldigt lite att ge. Ofta kan det vara så att Guds änglar blir som mest synliga genom den som är ensam och utsatt. För vid våra avgrunder, där är änglarna som närmast.

Ett exempel är de människor som sitter på gatan och ber om pengar till sina barn. Det kan kännas obehagligt att fattigdomen är så synlig. Att människor är så utsatta och desperata. Samtidigt kan vi se dem som änglar, budbärare som påminner oss om Guds närvaro. Många av våra gäster från andra länder är varmt troende, och vittnen för tron. Många av dem ber för oss – för den som lägger en slant, för den som går förbi, för alla i vår stad. Genom bön och medkänsla kan vi vara änglar för varandra.

När Jesus möter Natanael säger han: Där är en sann israelit, en som är utan svek. Kanske säger Jesus detta med glimten i ögat. För Natanael har just frågat: Kan det komma något gott från Nasaret? Och Jesus svarar: ”Här har vi en som säger vad han tänker.” Det är ett sätt att tyda Natanaels skeptiska kommentar till det bästa. Han är ärlig, utan svek. Honom kan man lita på. ”Du blir en bra lärjunge!”

Och så säger Jesus att ni skall få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen. Änglar som stiger upp och ner mellan himlen och jorden, det anspelar på Jakobs dröm. Skillnaden är att Jakob såg en trappa som änglarna gick på, men lärjungarna ska få se Människosonen i stället, det vill säga Jesus.

Jesus är alltså trappan mellan himmel och jord. Han är himlens port, som ger oss tillgång till den himmelska världen. Genom honom kan Guds änglar nå fram till oss. Genom honom kan våra böner nå fram till Gud. Vi ska få se himlen öppen när vi har Jesus för våra ögon. Jesus får vara fokus för vår längtan efter mening, vår längtan efter helighet, vår längtan efter Gud. Vi ska få se änglar, om vi har blicken fäst på Jesus.

När vi är på flykt, från andra och från oss själva, då finns änglarna där och kallar oss hem igen. De är Guds budbärare som viskar till oss som till Jakob: Jag skall vara med dig och skydda dig vart du än går. Jag kommer inte att överge dig.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s