Gå du och gör som han, Mattias Karlsson!

Med Mattias Karlsson har vi fått en partiledare i Sverige som använder Bibeln som stöd för sin politik. I ett långt inlägg på sin blogg Tankar & Tidssignaler vill han visa att Bibeln stöder en nationalistisk och ”fosterlandsvänlig” hållning. Här ska jag bara kommentera ett av bibelorden som tas upp: Den barmhärtige samariern (Lukas 10:25-37).

Frågan gäller hur man ska tolka budet om att älska sin nästa som sig själv. En laglärd frågar Jesus: ”Vem är min nästa?” Jesus svarar inte omedelbart på frågan utan berättar i stället om den barmhärtige samariern: En judisk man blir misshandlad av rövare och lämnas vid vägkanten. Ett par andra judiska män, en präst och en levit, går förbi utan att hjälpa sin landsman. I stället blir det en samarier som stannar och hjälper honom, trots fiendskapen mellan judar och samarier. När Jesus avslutat berättelsen frågar han den laglärde vem som var den slagne mannens nästa. Den laglärde svarar: ”Den som visade honom barmhärtighet.”

Mattias Karlsson menar att detta är berättelsens poäng. Min nästa är inte alla människor, utan bara den som behandlar mig väl. Den samhällsnyttiga och välintegrerade främlingen kan vara min nästa, men inte vilken främling som helst. Jag kan dra en gräns och säga att ”sådana där” är inte min nästa.

”Genom exemplet med den barmhärtige samariern får vi dock veta att Jesus egen definition av ordet kan sägas vara ‘den som visar mig barmhärtighet’. Med utgångspunkt i denna definition torde jag som kristen inte vara ålagd att älska alla människor som mig själv utan endast de som visar mig barmhärtighet.”

Men Mattias Karlsson har tagit ut poängen i förskott. Poängen i en berättelse kommer på slutet, och det finns fortfarande en replik kvar i samtalet mellan Jesus och den laglärde. ”Gå du och gör som han!”, säger Jesus. Detta är poängen. Den laglärde juden ska lära sig medmänsklighet av sin fiende, den barmhärtige samariern. Samariern i berättelsen hjälper den slagne mannen bara för att han behöver hjälp. Vår solidaritet ska alltså sträcka sig till var och en som är i behov av den, oavsett nationalitet och oavsett sinnelag.

Men poängen Jesus lyfter fram är ännu mera radikal än så. Det handlar inte bara om att alla människor är vår nästa, att vi ska hjälpa alla i nöd utan att diskriminera. Det handlar också om att vi ska göra främlingen till vår förebild och lära oss medmänsklighet av henne. Vi ska ha ett öppet sinnelag, så att vi är beredda att lära oss etik och moral och praktisk medmänsklighet av dem som inte är som vi. Vår kultur och vår religion är aldrig fullärd, vi har alltid mer att lära.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s