Vittnen för sanningen

Predikan i Varbergs kyrka 26 december 2014

På Annandag Jul får vi träffa Stefanos, den förste kristna martyren. Det är en rejäl kontrast mellan Juldagens evangelium om barnet som föds och Annandagens hyllande av martyrerna, de som gett sitt liv för evangeliet om Jesus. Det är väl så att Stefanos var här först – man firade honom den 26 december redan innan det bestämdes att julen skulle firas den 25 december.

Men det har en poäng att julevangeliet och martyrerna firas under samma helg. Evangelium och martyrium hör ihop. Det glada budskapet om Guds närvaro i världen får konsekvenser om vi tar det till oss. Evangeliet är gratis, det är en gåva som vi får ta emot helt fritt, av nåd. Men det kostar att stå för evangeliet. Att stå på Guds sida har sitt pris.

Det är folk från De frigivnas synagoga som retar upp sig på Stefanos. Varför just de? Kanske beror det på att de är på väg uppåt i samhället. De har varit slavar, men har blivit friköpta. Antingen för att de själva lyckats samla ihop pengar eller för att de har en rik välgörare som vill satsa på dem. Att vara frigiven är inte riktigt detsamma som att vara fri. Det sitter i att man en gång varit slav. Men deras barn kan födas fria och leva som fullvärdiga medborgare.

De frigivna är alltså framgångsrika, men vill ha mer. De är på väg uppåt, därför har de mycket att förlora. Den rådande ordningen verkar till deras fördel. Därför vill de inte höra talas om något som stör ordningen. Det är provocerande med en Gud som rör sig neråt, och det är svårt att se evangeliet i att den Sanna Människan blir korsfäst som en simpel slav.

Folket från De frigivnas synagoga kan inte hävda sig mot Stefanos med ord. Därför tar de till våld och falska anklagelser, och Stefanos blir martyr. Martyr betyder vittne. Stefanos får vittna för sanningen med sina ord och med sitt blod. Det är det röda martyriet, att ge sitt liv för Sanningen. Man talar också om det vita martyriet, som innebär att man vittnar genom andra former av uppoffringar. Det kan handla om att välja klosterlivet, eller att på andra sätt avstå från något för sanningens skull. Det röda martyriet får vi hoppas att slippa. Men det vita martyriet hör till vad det innebär att vara en lärjunge till Kristus. Någonting kommer det att kosta att vittna för sanningen.

Det vita martyriet kan se ut på många olika sätt. Ett drastiskt exempel är Mehmet, som är en enkel linsbonde i Turkiet, nära gränsen till Syrien. De senaste månaderna har Mehmet tagit emot omkring ett tusen syriska flyktingar i sitt hem. Det är svårt att föreställa sig de uppoffringar det innebär att bedriva ett sådant transitboende i sitt eget hem. Mehmet har ensam tagit emot fler syriska flyktingar än vad hela Norge har gjort. Men när han får frågan om varför han ställer upp på det här sättet, då blir han upprörd. ”Har du sett ett skrämt flyktingbarn i ögonen och villrådigheten hos människor som har skiljts från sina hem, sina marker, sin trygghet? Det handlar om samvete. Jag kan inte göra annat. Skulle du?”

Det röda martyriet är tyvärr vanligt förekommande just nu, i Syrien och Irak och på många andra håll i världen. Kristna blir dödade bara för att de är kristna. Liksom yezidier och kurder, shia-muslimer och alawiter, och många andra. Många fler måste fly. Och Mehmet tar emot dem alla, oavsett religion.

I vår del av världen är vi lyckligt lottade. Här är risken liten att vi ska bli dödade för att vi vittnar för sanningen. Men det finns de som råkar ut för det. Ett exempel är Tugce Albayrak. Tugce var en 22-årig tysk-turkisk kvinna. På natten den 15 november var hon på McDonalds i Offenbach. Där såg hon ett par flickor som blev antastade av en grupp pojkar. Tugce gick emellan och sa åt killarna att sluta. Då blev hon själv nedslagen och slog huvudet illa mot marken. Ett par veckor låg hon i koma innan hon dödförklarades och respiratorn stängdes av. Många tusen människor vakade med henne den sista natten.

Det är en mycket tragisk händelse att en ung människa blir dödad. Samtidigt är det ett tecken på hopp att hon vågade stå upp för medmänsklighet, och att så många människor blir rörda och inspirerade av hennes exempel. Tugce Albayrak är en martyr som vittnar för sanningen. Låt oss komma ihåg henne så som vi kommer ihåg Stefanos och de andra martyrerna.

Var Tugce kristen? Nej, hon var nog snarare muslim. Men hennes religion spelar ingen roll i det här sammanhanget. Medmänskligheten har ingen religiös tillhörighet. Inte sanningen heller. Sanning och medmänsklighet är inga särintressen. De angår alla människor på jorden. Därmed är inte kristendomen heller något särintresse.

Kristendomen handlar om det djupast mänskliga. Kristendomen handlar inte om det som skiljer människor från varandra, utan om det som på djupet förenar alla människor. Jag är Sanningen, säger Jesus. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.

Alla som vittnar för sanningen vittnar om Kristus, vare sig de vet om det eller ej. Det innebär inte att alla är kristna. Men Kristus är den Sanna Människan, som har med alla människor att göra. Han är Immanuel, Gud med oss, den sanna Medmänniskan. Därför har all medmänsklighet med Kristus att göra.

Som kristna kan vi inte bara räkna ”våra egna” martyrer. Alla människor är Guds människor. Alla människor är våra medmänniskor. Martyriet kan driva vedergällningens hjul när vi bara räknar våra egna offer. Men som kristna måste vi räkna alla människor som våra medmänniskor. Alla människor räknas. Alla martyrer för sanningen är våra förebilder, oavsett religion.

Sanningen ska göra oss fria. Därför är sanningen värd sitt pris. Det är en nåd att vi får vara martyrer, vittnen för sanningen. Du barn av Betlehem, vi ber: Ge våra ögon ljus och rena hjärtat, att vi kan med dig bli barn hos Gud.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s