Rätten att häda

Den kristna tron rymmer rätten att häda. Bibelns Job hädar Gud i trettio kapitel innan han slutligen försonas med Gud igen. Den främsta Gudsuppenbarelsen är Jesus, Guds son, som skymfas och hädas på korset. Korset påminner oss om att vi bekänner en Gud som låter sig hädas, och som till och med tillmäter hädelsen en försonande verkan.

Inga ord eller bilder kan skada Gud eller den kristna tron. Den verkliga hädelsen är att kränka människan, som är Guds avbild. Därför är det en avskyvärd hädelse att skjuta ihjäl fredliga människor, oavsett deras nationalitet eller yrke eller religion.

Bilden ovan är tecknad av Jean Cabut, satirtecknare vid Charlie  Hebdo. Måtte hans mördare drabbas av Guds radikala förlåtelse.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Rätten att häda

  1. Maria Liljenberg skriver:

    Hej hopp Fredrik! Kan man verkligen säga att Job hädar Gud?

    Gilla

  2. Fredrik skriver:

    Ja, absolut. Job säger att Gud är ond och orättfärdig och njuter av att plåga den oskyldige. Jag vet inte vad som skulle vara mer hädiskt att säga än det. Detta hävdar Job med emfas i drygt trettio kapitel. Ett exempel: ”Oskyldig och skyldig, han förgör dem båda. När olyckan plötsligt dödar hånler han åt de oskyldigas undergång. Världen är utlämnad åt en brottsling, han gör dess domare blinda. Vem om inte han?” (Job 9:22-24)

    Jobs vänner blir förfärade och försöker få honom att sluta häda. Men Job håller fast vid sin sak tills Gud äntligen svarar honom. Då tar Job tillbaka allt han sagt. Det märkliga är att Gud då ger Job rätt och säger att det är han, och inte vännerna, som talat sanning om Gud (Job 42:7).

    Det hör till saken att Gud har betett sig väldigt barnsligt i början av Jobs bok och för sin egen stolthets skull slagit vad med Satan om att Job inte ska tala illa om Gud vad som än drabbar honom. Satan får tillåtelse att döda Jobs barn och slå honom själv med sjukdom. Job sitter sedan på sin askhög och kräver att Gud ska bättra sig och visa medkänsla med honom (t ex Job 14:13-15 och 19:25-27). Gud förlorar vadet till Satan, och Job får rätt mot Gud.

    Det slutliga svaret på Jobs begäran om en medkännande Gud kommer med inkarnationen. Gud blir människa och sitter tillsammans med oss på alla våra askhögar. Därmed får Jobs uppriktigt menade hädelse en roll i Guds frälsningsplan.

    Gilla

    • Maria Liljenberg skriver:

      Spännande… jag har alltid tolkat Job som den oförvitlige som blir utvald av Gud just för att Job är så trofast och att allt han förlorat ges honom tillbaka just för att han består provet. Vännerna är de som försöker förleda Job. Varifrån kommer din tolkning? Jag vet absolut inget om dig, eller var din kunskap kommer från, men blir helt klart nyfiken. Håller på att läsa till präst och har inte stött på denna tolkning tidigare – men kurslitteratur och lärare spelar stor roll för tolkningsutveckling och tolkningsmöjligheter, eller hur?
      Mvh
      Maria

      Gilla

      • Fredrik skriver:

        Hej Maria! Min tolkning av Job är nog inte så speciell. Läser man bara ramberättelsen i de första och sista kapitlen i Job, så får man den bild du beskriver. Men läser man huvuddelen också så är det uppenbart att Job där följer sin hustrus uppmaning att ”förbanna Gud och dö”.

        När jag läste Gamla testamentet i Lund för 25 år sedan hade jag Tryggve Mettinger som lärare. Han har sysslat en hel del med den poetiska huvuddelen i Jobs bok, och lyfter fram just hur Job brottas med Gud och bestrider den teologi som säger att den rättfärdige får framgång.

        Men utmaningen i tolkningen av Job är dels att få ihop huvuddelen med ramberättelsen, dels att sätta in Job i det bibliska och teologiska helhetssammanhanget. Där är jag nog mest inspirerad av befrielseteologer som Gustavo Gutierrez och Dorothe Sölle. Ofta kopplar vi ihop Nya och Gamla testamentet genom att låta Kristus vara ett svar på lagen och profeterna. Men befrielseteologerna lyfter fram även hur Kristus adresserar den gammaltestamentliga traditionen att klaga och gå till rätta med Gud för de rättfärdigas lidande. Det är en stor del av Bibeln som är klagan, och det behöver vi integrera i vår teologi.

        Gilla

      • Fredrik skriver:

        Förresten så är jag präst och exeget. Kyrkoherde i Varberg och teol lic i Nya testamentet. Om någon vecka kommer min bok ”Närvarons sakrament” ut på Argument förlag. Där har jag ett kapitel om Jobs bok.

        Gilla

    • marialiljenberg skriver:

      Det ska bli intressant att sätta tänderna i Job igen, jag hade så svårt att hantera klagopsalmerna tidigare i livet innan jag insåg att jag kan läsa/be dem för alla som faktiskt har anledning att klaga. Får önska mig din bok i födelsedagspresent 🙂
      Tack för att ditt svar och om jag någon gång i framtiden stöter ihop med dig så kommer jag att presentera mig som Maria – hon som inte hade riktig kläm på Job. Gud välsigne dig.

      Gilla

  3. Marielle skriver:

    Är det för att du inte förstår skriften som du är högmodig? Att häda är likamed att förneka Gud = Dödssynd.
    Jobs vänner försvarar Gud och anklagar Job utan att veta sanningen, därför hädar dom. Job o andra sidan håller sig till sanningen och att Gud är den Ende. Han accepterar Guds gärningar trotts att han inte har gjort fel/syndat. Han lägger inte orden i mun på Gud, vilket hans vänner gör, vilket är att häda. Och vilket du nu gör!

    Denna berättelse har inspirerat C.S Lewis, titta på Narnia och lär dig Tro som barnen.

    Liked by 1 person

  4. Marielle skriver:

    Jesus vars ord du profeterar … säger om detta fenomen i Jobb som det som krukmakaren. Lyssna du som har öron.
    Och tro inte att din plats är säkrad för min Herre säger vidare att inte alla som säger Herre Here till mig kommer till himlen utan bara det som gör min himmelska faders vilja. För dig innebär det att det inte räcker med att erkänna Jesus som gud vilket demoner redan gör, utan du måste be om helig ande så att du lyckas göra min himmelska faders vilja, trons gärningar det som Paulus kallar för … Alltså börja med att erkänna sedan be om helig ande så.att dina blir alltmer samstämmiga med din handling. O herre öppna Fredriks ögon så att han ser det som saddukkerna missade att se. AMEN!

    Gilla

  5. Marielle skriver:

    *Alltså börja med att erkänna, sedan be om helig ande så att dina ord blir alltmer samstämmiga med din handling. O Herre, öppna Fredriks ögon så att han ser det som saddukkerna missade att se. AMEN!

    Gilla

    • Fredrik skriver:

      Hej Marielle! Jag vet inte riktigt varför du är upprörd över det jag skriver. Men det är OK att du är upprörd. Det är ju en del av min poäng, att vi får lov att tala fritt ur hjärtat till Gud och om Gud. Vi behöver inte censurera. Gud går inte sönder av att vi är uppriktiga eller oense. Däremot kan vi själva bli helade och försonade när vi vågar säga till Gud precis vad vi känner. Så som Job gjorde.

      Gilla

  6. Marielle skriver:

    Ja! Alltså har inte Job hädat. Att häda betyder att förneka Gud/Jesus/Heliga Anden. Och det gjorde aldrig Job.

    …Och det var det som retade mig, att du skrev att Job hädade!

    Herrens frid!

    Gilla

  7. Ludvig Hoffman skriver:

    Att försvara felaktig teologi är vad jag förstår inte ”hädelse” enligt svensk tradition – möjligen kan man beteckna vissa av Jobs uttalanden som ”kätterska” utifrån vår nuvarande teologiska position. Enligt SAOB är hädelse ”smädande, smädelse; smädeord, spefullt tal”. I SAOB kan man också läsa att: ”Hädelse emot Gud består der uti, när man tillägger Gudi något otilbörligit, förringar hans fulkomligheter, talar spotskeligen emot honom och hans ord, eller tilägnar creaturen något, som Gudi allena tilkommer.”

    Nej, Gud förlorar inte vadet till satan utan vinner det två gånger om. Jag kan inte se att Job avviker från sin teologiska inställning som han ger uttryck för i Job 2:10.

    Gilla

  8. Fredrik skriver:

    Då har du nog inte läst längre än till 2:13. Från 3:1 byter Job fot och följer sin hustrus uppmaning att ”förbanna Gud och dö”. Han går grundligt till väga och börjar med att i ett helt kapitel förbanna den dag då han blev född. På flera ställen talar han ”spotskeligen mot Guds ord” genom att vränga på bibelord, som i 3:4 ”den dagen må bli till mörker” (jfr 1 Mos 1:3) och 7:17 ”vad är en människa att du gör så stor sak av henne” (jfr Psalt 8:5).

    Gång på gång säger han att Gud är orättfärdig och ond och njuter av att plåga de oskyldiga, som t ex i 9:21-24 ”Jag är oskyldig! Men mitt liv är meningslöst, jag vill inte leva mer. Allt gör detsamma, därför säger jag: Oskyldig och skyldig, han förgör dem båda. När olyckan plötsligt dödar hånler han åt de oskyldigas undergång. Världen är utlämnad åt en brottsling, han gör dess domare blinda. Vem om inte han?”

    Vad begär du mer för att kalla något för en hädelse?

    Gilla

    • Ludvig Hoffman skriver:

      Jag som trodde att teologer betraktade Jobs bok som tillhörande de äldre delarna av Bibeln och ändå söker du stöd i exempelvis Psaltaren.

      Som jag förstår svensk språktradition så kräver hädelse en avsikt att håna/smäda. Den avsikten kan jag inte finna hos Job. Att påstå att någon som försvarar en något felaktig teologi därmed hädar Gud kan få allvarliga konsekvenser – då skulle vi kunna anklaga varandra för hädelse eftersom vi tror tämligen olika.

      Job säger till sin fru: ”Om vi taga emot det goda av Gud, skola vi då icke också taga emot det onda?” Direkt efter denna deklaration står det: ”Vid allt detta syndade Job icke med sina läppar.” Om det nu inte är synd/hädelse att tro att även det onda kommer från Gud så kan jag heller inte betrakta resten av Jobs kveruleranden som hädelse.

      Men synd om honom var det ju..;)

      Gilla

  9. Fredrik skriver:

    Bibelforskare brukar mena att ramberättelsen i Jobs bok, d v s kap 1-2 och de avslutande verserna på slutet, är äldre, medan den poetiska huvuddelen från kap 3 och framåt hör till de yngsta delarna av Gamla testamentet. I ramberättelsen är Job den tålmodigt lidande rättfärdige som aldrig säger ett ord mot Gud. I huvuddelen intar Job en helt annan hållning (medan vännerna försvarar den position som Job intog i kap 1-2). Det är den här spänningen som gör Jobs bok så mångtydig och spännande.

    I dialogen med vännerna säger inte Job att vi med jämnmod ska ta emot det onda från Gud. Han säger att Gud är ond, och han protesterar mot det onda som Gud gör. Det är en helt annan sak.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s