Helig satir

Artikel i tidningen Korsväg. Finns också på nätet som inlägg på bloggen blogg.svenskakyrkan.se/korsvag

Jona är Bibelns sämsta profet. När Gud säger åt honom att gå mot öster, till den stora staden Nineve, då går han i stället mot väster och tar en båt för att komma så långt bort från Nineve som möjligt. Men Gud griper in och tvingar honom att gå åt rätt håll. Motvilligt predikar Jona för folket i Nineve att Gud ska förgöra deras stad. Sedan sätter han sig utanför staden och väntar på att få se skådespelet.

Men invånarna i Nineve gör bättring i säck och aska, både människor och djur. När Jona får veta att Gud bestämt sig för att skona staden, blir han arg. ”Var det inte det jag visste, att du är en nådig och barmhärtig Gud!” Jona tycker att hans möda varit förgäves när det inte blir någon straffdom mot Nineve. Gud tillrättavisar honom och förklarar att även invånarna i Nineve är människor, och djur, som Gud bryr sig om.

Berättelsen om Jona är full av drastiska överdrifter. Profeten som går i helt motsatt riktning mot Guds befallning; den stora fisken som sväljer honom och kastar upp honom på land oskadd; staden som är så stor att det tar tre dagar att gå igenom den; djuren som gör bättring i säck och aska; profeten som klagar över att Gud är god.

De humoristiska överdrifterna signalerar att berättelsen är en satir. Udden är riktad mot dem som på något sätt påminner om den parodiskt usla profeten Jona. Kanske fanns det dåliga profeter som träffades av satiren. Kanske drev Jonas bok med dem som önskade sig straffdomar mot andra folk. Satiren är så allmängiltig att även vi kan ta åt oss av den. Vi kan skratta åt Jona, men kanske skrattar vi då åt oss själva. För det är möjligt att vi också gör motstånd mot Guds goda vilja, precis som Jona.

Jonas bok kan läsas som satir i sin helhet. Det gör inte texten mindre angelägen. Snarare tvärtom. Som satir kan vi se tydligare att Jona har ett budskap direkt till oss idag. Även andra avsnitt i Bibeln kan läsas som satir. Ibland kan en sådan läsning öppna nya möjligheter att ta texten till sig. Ett exempel är den kroniskt svårtolkade berättelsen om Job.

I berättelsen om Job och hans vänner, är det vännerna som blir måltavla för satiren. De vill trösta Job genom att förklara för honom hur Gud tänker. Gud är alltid rättfärdig och rättvis, vad som än händer. Därför måste Job ha syndat och nu drabbas han av Guds rättvisa straff. Men Job finner ingen tröst i den förklaringen. Han driver med vännernas pretentiösa anspråk på att förstå Guds tankar. ”Ja visst, ni är ju så kloka, visheten dör nog ut med er!” Vännerna är dåliga tröstare och dåliga teologer.

Men det är inte bara Guds apologeter som drabbas av satir i Jobs bok. Gud själv framställs som fåfäng och skrytsam, hjärtlös och lättlurad. I början av Jobs bok skryter Gud över Jobs överväldigande rättfärdighet. Åklagaren, det vill säga Satan, får Gud att slå vad om att Job aldrig ska förbanna Gud, vad som än händer. Gud låter åklagaren ta ifrån Job hans rikedomar, döda hans barn, och slå honom med sjukdom. Allt för att Gud vill försvara sin prestige och vinna vadet mot Satan.

Gud förlorar vadet. Job sitter tyst på sin askhög i sju dagar och sju nätter. Men sedan brister det för honom och han förbannar den dag då han blev född. Han fortsätter med att gå till rätta med Gud, och anklagar Gud för att vara en brottsling och sadist. ”Oskyldig och skyldig, han förgör dem båda. När olyckan plötsligt dödar hånler han åt de oskyldigas undergång. Världen är utlämnad åt en brottsling, han gör dess domare blinda. Vem om inte han?”

Job kräver en bättre och mänskligare Gud, en som visar medkänsla och möter honom i ögonhöjd. ”Du skulle ropa på mig och jag skulle svara, du skulle längta efter den du skapat… Jag vet att min befriare lever och till sist skall träda fram på jorden. Jag förtärs av längtan.”

Det märkliga är att Job får rätt. Gud svarar honom först med en rejäl utskällning. Men sedan säger Gud till vännerna: ”Ni har inte talat sanning om mig som min tjänare Job”. Vännerna måste göra bättring och be om Jobs förbön. För Job har sagt sanningen om Gud, när han anklagat Gud för att vara grym och orättfärdig.

Det är inte lätt att veta hur vi ska förstå Jobs bok. En helt annan Gud visar sig mot slutet av Jobs bok än den vi mötte i början. Job förbannar Gud, och Gud ger honom rätt. Ett sätt att få ihop bitarna är om vi läser de två första kapitlen som satir. Den barnsliga och empatilösa guden vi möter där är då en falsk gudsbild. Det är vännernas Gud, som de förgäves försvarar.

Den fåfänga guden som inte får kritiseras, den håller inte för Jobs rannsakan. I sin brottning med Gud når Job fram till ett möte med den verklige Guden, som har medkänsla med honom och ger honom rätt. Job längtar efter en medkännande Gud. Det fulla svaret på hans längtan kommer senare i Bibeln, när Gud blir människa och sitter tillsammans med oss på alla våra askhögar.

Satir finns också med i berättelserna om Jesus. Ett exempel är när Jesus rider in i Jerusalem på en åsna. Det är en parodi på ett kungligt triumftåg. Den segerrike kungen skulle komma ridande på en ståtlig springare, tillsammans med sin armé och sitt krigsbyte. Men Jesus kommer på en lånad åsna med ett följe av tolv dammiga vandrare.

Det är inget särskilt imponerande triumftåg. Men folket jublar. Kanske för att de verkligen vill hylla Jesus som sin kung, trots hans lågbudgetvariant av triumftåg. Men man kan också förstå jublet som att publiken spelar med i satiren. De uppskattar hur Jesus driver med deras makthavare och applåderar föreställningen.

Satir handlar om att förlöjliga och driva med något för att få fram en poäng. Det är en elak och ibland kränkande form av humor, så den ska användas med urskiljning. Men satiren har sin plats, till och med i Bibeln. Det ger en rikare läsning av Bibeln när vi kan se dimensionerna av satir, ironi och humor. Satiren har en roll i det heliga, när vi låter den ha udden mot makten och mot oss själva. Vi får tro på en Gud som har humor.

För hur skulle vi annars kunna ta livet helt på allvar?

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s