Den gode herden

Predikan i Sollyckans kyrka 19 april 2015

”Hur kan ni säga att Gud är en herde? Herdar luktar ju illa!” Den turkiska flickan rynkar på näsan. ”Jag skulle aldrig kunna gifta mig med en herde!” Så är det. Herden luktar illa. Han lever nära sina djur, och därför luktar han som sina djur.

Jesus är den gode herden. Det är en bild som är lätt att förstå. Den gode herden tar hand om fåren. Herden visar fåren vägen till vatten och friskt gräs, skyddar dem från rovdjur, och håller ihop flocken så att ingen blir borta. Följer vi Jesus så tar han hand om oss, som en herde tar hand om sin flock. Går vi vilse, så letar han upp oss. Bilden är lätt att förstå. Men hur fungerar det i praktiken? Hur vet vi vart Jesus kallar oss att gå? Hur skiljer vi hans röst från alla andra röster som drar oss åt olika håll?

De här frågorna tar Jesus upp i dagens evangelium. Han säger att den rätta herden är den som går in genom grinden. Han känner fårens namn, och de följer honom därför att de känner igen hans röst. Den som känner oss, den kan vi känna igen. Det finns en grind till vårt hjärta som släpper in Herden, men håller rövarna ute.

Jesus använder den här bilden med grinden när han diskuterar med fariseerna. Jesus har botat en man som var född blind. Nu kan han se, för första gången i sitt liv. Alla borde vara glada för hans skull, kan man tycka. Men fariseerna är upprörda för att Jesus botat honom på sabbaten. De menar att Jesus inte kan vara sänd av Gud om han inte håller sabbatsbudet. Och förresten vet de inte vem Jesus är. Han måste vara en syndare som förleder människor.

Jesus svarar dem genom att berätta liknelsen om grinden in till fårfållan. Hur kommer det sig att den blindfödde mannen lyssnade till Jesu röst, fastän han inte hade hört talas om Jesus förut? Hur kommer det sig att han tror mer på Jesus än på fariseerna? Svaret är ganska uppenbart. Han känner igen den röst som vill honom väl. Och han ser vem som hjälper honom.

Fariseerna vill vara folkets herdar, men de tar inte emot Guds verk när de ser det. Det är viktigare för dem att försvara sin position och sin rätta bibeltolkning, än att glädjas med den som fått sin syn. Därför är de tjuvar och rövare, säger Jesus. De vill inte människorna väl. De försöker nå människors hjärtan från fel håll, med falska motiv.

Men Jesus går in genom grinden. Därför kan vi ta emot honom. Grinden till vårt hjärta är sanning och kärlek. Den röst som talar sanning och kärlek till oss, den rösten är Guds röst. Den rösten kan vi känna igen, för vårt hjärta är skapat av Gud. Därför har Gud nyckeln till vårt hjärta. Gud känner oss, och vi kan känna igen Guds röst.

Fariseerna avfärdar den blindfödde mannen med att han ”föddes syndig alltigenom”. Han kan inte känna igen vem som är sänd av Gud, säger de. Men Jesus menar alltså att vi kan det. Fåren känner igen sin herdes röst. Det går att förhärda sitt hjärta, som fariseerna gör. Men om vi verkligen lyssnar, då kan vi känna igen Guds röst. Guds röst talar sanning och kärlek till oss. Guds röst vill oss väl, och har genklang i vårt hjärta.

Urskiljningens konst är svår, för det finns så många röster som pockar på vår uppmärksamhet. Vi drivs av våra rädslor och våra begär, av andra människors förväntningar, och av vårt samhälles värderingar om vad som är ett gott och framgångsrikt liv.

En ledtråd för att urskilja Guds röst, det är att det som berör oss på djupet, det har med Gud att göra. Det som berör oss på djupet, det ska vi vara uppmärksamma på, för där har Gud något att säga oss. Vad har rört vid dig på djupet? Vad är viktigt för dig, på riktigt?

En annan ledtråd i urskiljningens konst, det är att vi ska lyssna till vår erfarenhet. Vad är det som verkligen ger oss liv, till skillnad från det som känns bra för stunden men inte har bestående värde? Det finns mycket som känns bra för stunden. Men vad är det som ger dig liv?

Grinden till vårt hjärta är sanning och kärlek. Men hur ska vi veta vad som är sanning och kärlek? Det finns så många anspråk på det. Hur ska vi veta vad som verkligen är sant och vad som verkligen är kärleksfullt? Jesus svarar på det också. ”Jag är grinden”, säger han. ”Den som går in genom mig skall bli räddad. Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete.” Jesus inte bara går in genom grinden till vårt hjärta – han är grinden. Han är Sanningen och Kärleken.

Det innebär att vi har ett tydligt riktmärke för vad sanning och kärlek är. Vi har ett riktmärke för vad Gud är. Den Jesus som möter oss i Bibeln, visar oss vad sanning och kärlek är. Han visar oss hurdan Gud är.

Jesus är den gode herden som söker upp de förlorade och de föraktade. Jesus är grinden. Han tar emot varje människa som söker honom. Om det finns grindvakter som säger att du inte duger, så bry dig inte om dem. För grindvakterna har ingen makt. Det är Jesus som är grinden. Han tar emot dig. Jesus tar emot dig om du är lång eller kort, om du är vacker eller mycket vacker. Jesus tar emot dig om du är hip eller fullständigt dig själv, om du är homosexuell eller heterosexuell. Jesus tar emot dig.

Jesus är grinden till vårt hjärta. Det innebär att han alltid finns hos oss. Om vi vill lyssna till hans röst så finns han nära. Han finns hos oss för att vi ska ha liv, och liv i överflöd. Jesus är en Gud som är nära, mitt i det mänskliga. En herde som inte drar sig för att lukta som vi.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s