Mästaren kallar på dig

Predikan i Varbergs kyrka 20 september 2015

Mästaren är här och kallar på dig. Marta viskar hälsningen så att ingen annan ska höra. Men Maria hör klart och tydligt och går genast iväg för att möta honom. Hon har väntat och längtat efter att han skulle komma, men nu kommer han för sent. Lasaros är redan död. Maria har stor kärlek och respekt för Jesus. Men nu vänder hon sin sorg och förtvivlan mot honom. Herre, om du hade varit här hade min bror inte dött. Du som pratar så vackert om Guds kärlek, varför var du inte här när vi behövde dig som mest?

Vi får göra som Maria och vända oss till Jesus med allt som vi bär på. Vi får komma med vår sorg och vår ilska och vår förtvivlan. Mästaren är här och kallar på oss. Han kallar oss att vara oss själva, att komma som vi är. Till honom får vi säga precis som det är och vara fullständigt sanna mot oss själva. Om vi tycker att Gud har varit orättvis mot oss, då får vi säga också det.

När Jesus ser Marias förtvivlan, blir han upprörd och skakad i sitt innersta. Jesus blir starkt berörd av Marias sorg och gråter tillsammans med henne. För kristna är Jesus den som ger Gud ett ansikte, den som visar oss hurdan Gud är. I mötet med Maria visar Jesus oss ett ansikte som gråter. Det betyder att Gud gråter med oss när vi gråter. Vi är aldrig ensamma. Vår sorg och förtvivlan har en kosmisk resonansbotten.

Jesus hade dragit sig undan från Jerusalem för att komma undan dem som ville döda honom. Nu var han i säkerhet på andra sidan Jordan. Men när Marta och Maria skickar bud efter honom, då kommer han till dem i Betania, strax utanför Jerusalem. Jesus sätter alltså sitt eget liv på spel för att rädda Lasaros liv. När översteprästerna och fariseerna i Jerusalem får höra att Jesus uppväckt Lasaros från de döda, då samlar de ihop Stora rådet och bestämmer att Jesus måste dö. Han är för farlig. Han kan få folket med sig, och vem vet vad som händer då.

Varför måste Jesus dö? Svaret är medkänsla. Det är medkänslan och kärleken som gör att Jesus går mot Jerusalem och korset. Han kan inte överge sina vänner Marta, Maria och Lasaros när de behöver honom. Han kan inte överge någon människa som behöver honom. Det som driver Jesus är hans djupa medkänsla med människorna. Den djupa medkänslan är Jesu hjärta, och därmed Guds hjärta, och hjärtat i den kristna tron. Mästaren är här och kallar på oss. Han kallar oss att möta hans djupa medkänsla och kärlek. Han kallar oss att möta den kraft som förvandlar oss, och som förvandlar vår värld.

Jesus öppnar graven för att släppa ut Lasaros. Gör honom fri och låt honom gå, säger han. Bara några dagar senare kommer Jesus själv att läggas i en liknande grav. Han måste gå in i graven för att kunna släppa ut alla människor som är dödens fångar. Ett vanligt motiv på medeltida målningar är hur Jesus spränger dödsrikets portar inifrån. Döden kan uppsluka Jesus, men den kan inte hålla honom kvar. När Jesus går ut ur dödsriket håller han Adam och Eva i handen och en stor skara följer efter honom.

Mästaren är här och kallar på oss. Han kallar oss ut ur graven — ut ur all vår död och likgiltighet, ut ur vår rädsla och självupptagenhet, ut ur allt det som förkrymper våra liv. Mästaren kallar oss att leva helt och fullt den tid som vi har på jorden. Sedan kallar han oss på nytt att stå upp och leva med honom. Tron på uppståndelsen innebär att det alltid finns hopp. Det är aldrig för sent för kärlek och medkänsla.

Mästaren är här och kallar på oss. Han kallar oss att komma sådana som vi är. Han kallar oss till medkänsla och kärlek. Han kallar oss ut ur våra gravar, till liv och frihet. Han går alltid med oss och viskar tröstens ord till den som vill lyssna. Mästaren är här och kallar på dig!

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s