Den heliga familjen

Predikan i Sollyckans kyrka 18 oktober 2015

Maria har fått kämpa mycket för sin familj. Hon har fem söner och ett par döttrar som fått leva och växa upp. Men maken är död, så Maria är ensam med ansvaret. Det har inte varit lätt att få mat på bordet åt alla.

Nu har hon hört rykten om att det är problem med den äldste sonen. Han är engagerad och karismatisk och vill så väl. Han vill hjälpa alla andra, men tar inte hand om sig själv. Det sägs att han har fullt med folk omkring sig hela tiden och inte ens hinner med att äta. Så nu får Maria gå och hämta hem honom. Han måste få mat och lite tid att vila upp sig.

Men när hon och de andra sönerna kommer fram, då vill inte Jesus följa med dem. Han går inte ens ut och pratar med dem. Han bara hälsar till dem att han har en annan familj nu. Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor.

Hur ska Maria uppfatta detta? Är det inte Guds vilja att man ska ta hand om sin familj? Det är ju det hon alltid har gjort, ända sedan ängeln kom till henne och sa att hon skulle föda en son. Hon har sagt ja till uppdraget att vara hans mor, fastän det innebar att föda barn i ett stall, att tvingas fly till ett annat land för att rädda barnets liv, och att ständigt leva med skvallret om att hennes barn inte var Josefs barn. Var det inte Guds vilja att hon skulle göra detta?

Jo, det var det. Men nu är uppdraget slutfört. Maria behöver inte ta hand om Jesus längre. Hon vill hans bästa när hon går för att hämta honom. Men ibland kan vår välvilja vara missriktad. Kanske behöver inte andra det som vi tänker att de behöver. Kanske har de inte nytta av det som det känns bra för oss att ge dem. Att göra Guds vilja handlar mycket om att vara lyhörd. Lyhörd för andra människors verkliga behov. Lyhörd för Guds verk, så vi inte går i vägen för Gud.

Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor, säger Jesus. Han menar nog inte att ta avstånd från sin familj. Men han gör familjen större. Alla som samlas kring honom är hans bröder och systrar, och därmed medlemmar i Guds familj.

Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor. Jesus säger inte att den som tror på honom hör till Guds familj, eller den som är en bekännande kristen. Det är den som gör Guds vilja som är syster eller bror till Jesus. Det är både ett förtroende från Jesus och en utmaning till oss att han säger så.

Det är en utmaning, för det räcker inte att säga de rätta sakerna. Att tro på Jesus är en väg att gå tillsammans med honom. En väg där vi får öva oss i att göra Guds vilja. Det är också ett förtroende, för Jesus litar på att de som samlas kring honom kan göra Guds vilja. Det krävs inga särskilda hjälteegenskaper. Att göra Guds vilja handlar om att visa medmänsklighet och kärlek. Det kan vi allihop. Inte på något fullkomligt sätt, men det krävs det inte heller. Vi får göra Guds vilja i det lilla, som Guds älskade barn.

Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor, säger Jesus. Det innebär också att familjen är ännu större än bara de kristna. Det finns många som gör Guds vilja utan att vara medvetna om att det är det de gör. Även de är Jesu bröder och systrar och mödrar.

Vid ett annat tillfälle säger Jesus att det finns många som har en relation till honom utan att veta om det. För vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig. De som ger mat åt de hungriga och vatten åt de törstiga, de som tar hand om sjuka och hemlösa, de gör Guds vilja. Därmed är de en del av Guds familj, som hålls samman av Jesus.

I våra julkrubbor ställer vi upp den heliga familjen: Maria, Josef och Jesusbarnet. Den lilla familjen i stallet med mamma, barn och styvfar, liknar många andra familjer. Kanske liknar den vår egen familj. Allt blir inte som vi hade tänkt oss, men vi tar hand om vår familj ändå så gott det går.

Familjen i julkrubban är helig för att Gud finns med i det nyfödda Jesusbarnet. Alla de andra krubbfigurerna är uppställda med barnet i centrum, för det är Jesu närvaro som gör den heliga familjen helig. Men det är inte bara Josef och Maria som får vara med i den heliga familjen. Den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor, säger Jesus. Vi får vara med i den heliga familjen, som Guds barn och som bröder och systrar till Jesus.

Så får vi se på oss själva, att vi hör till den heliga familjen. Så får vi också se på andra. För var och en som gör Guds vilja, var och en som visar kärlek och medmänsklighet, är Jesu bror och syster och mor. Hela mänskligheten ska vara den heliga familjen. Det är skapelsens ursprungliga mening och frälsningens slutliga mål.

Maria får gå hem igen med fyra av sina söner, men utan Jesus. Hon kommer att fortsätta att göra Guds vilja och ta hand om dem som behöver henne. Maria har fått kämpa mycket för sin familj, och hon är en förebild för oss alla i tro och uthållighet och praktisk omsorg. I medeltida kyrkokonst framställs Maria ibland som Skyddsmantelmadonnan. Hon samlar människor under sin mantel och skyddar dem mot allt ont. Så har Maria blivit en bild för barmhärtighet och medkänsla. Hon gör Guds vilja, och det är därför som vi hedrar henne som Jesu mor. För den som gör Guds vilja är min bror och syster och mor, säger Jesus.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s