Ditt namn är skrivet i mina händer

Predikan i Apelvikshöjds kyrka 1 januari 2016

Ditt namn är skrivet i mina händer. Det är Gud som säger så till sitt folk, när allting ser som mest hopplöst ut. Jerusalem är skövlat, murarna är nedrivna och folket har förts bort i fångenskap. Kan Gud ha glömt sitt folk? Nej, ditt namn är skrivet i mina händer, jag tänker ständigt på dina murar.

I de här orden kommer vi nära Guds hjärta. Gud älskar sitt folk som en mamma älskar sitt barn, fast ännu mer. En kvinna kan inte glömma sitt barn som hon har fött. Men även om en mamma skulle kunna glömma sitt barn, så glömmer aldrig Gud. Ditt namn är skrivet i mina händer – för att du alltid ska vara inför mina ögon. Ditt namn är skrivet i mina händer – för att påminna händerna om att lyfta upp dig i famnen och trösta dig. Ditt namn är skrivet i mina händer – för att händerna ska komma ihåg vad de är till för.

Vilket namn skulle du skriva i dina händer? Jag skulle skriva mina barns namn, förstås. Noomi och Esaias. Jag skulle skriva min frus namn. Och namn på andra människor jag vill ha nära hjärtat. Människor som är betydelsefulla för mig. Människor som behöver mig. Namnen vi har i våra händer blir en förbönslista och en komihåglista – de här människorna vill jag ha med mig under året, i mina böner och tankar och prioriteringar.

Gud har väldigt stora händer, som tur är. Där finns plats för allas våra namn. När vi döps är det två namn som flätas samman – Guds namn och vårt namn. Vi hör ihop med Gud, alla dagar till tidens slut. Guds namn är tecknat på oss, och vårt namn är skrivet i Guds händer.

Namn är inte bara etiketter i Bibeln. Namnet står för identiteten. När mitt namn står skrivet i Guds händer, då står hela mitt liv i Guds händer. Gud känner mig och vet mitt bästa. Ditt namn är skrivet i mina händer, jag tänker ständigt på dina murar.

Murarna är viktiga. Jerusalems murar står för stadens frihet och invånarnas trygghet. Murarna ger skydd och identitet. Även den enskilda människan behöver gränser som skyddar jaget och identiteten. Vi kan inte leva gränslöst. Gud vet var våra gränser går, och vad vi behöver skyddas ifrån. Gud tänker på våra murar.

Ditt namn och mitt namn står skrivna i Guds händer, tillsammans med väldigt många andra namn. Varje människa vi möter är skapad till Guds avbild, och därmed en människa som Gud har hjärta för. Varje människa som är på flykt och varje människa som lider, är en människa med ett namn som står skrivet i Guds hand. Det finns en enda mänsklighet, och en enda Gud som är allas Fader.

Våra gränser är inte till för att stänga människor ute. Men vi är inte Gud så vi kan inte engagera oss i alla människor. Vår förmåga har gränser som vi måste respektera. Men vi får be om nåden att få ett större hjärta för våra medmänniskor. Vi får be att vi ska kunna göra något litet, både för dem vi har nära och för människor långt borta. Ju mer vi tar emot av Guds kärlek, desto mer har vi att dela med oss av.

Bland namnen på personer som är viktiga för oss, får vi också skriva Guds namn. Gud har många namn, så vilket namn ska vi välja? Gud är Fader och Skapare, Mor och Tröstare. Gud är Jesus Kristus, vår Frälsare. Gud är Anden, vår Hjälpare och Vän. Gud är Seendets Gud, och Immanuel – Gud med oss. Gud är vår Klippa och vår Borg, Källan med det Levande Vattnet. Gud är Kärlek och Sanning och Liv.

Det finns många fler Gudsnamn i Bibeln, och inget hindrar att vi ger Gud ett namn till som uttrycker vår erfarenhet. Smaka gärna på de olika Gudsnamnen och välj ut det som talar starkast till dig. Gud nämner dig vid namn, det namn som rör vid ditt hjärta. Och du får nämna Gud vid namn, det namn som för dig bäst uppenbarar Guds hjärta.

Vi vet inte vad det nya året för med sig. Vi har säkert planer och drömmar, men vi vet inte om det blir som vi tänkt. Det vi kan veta är att vårt namn står skrivet i Guds händer. Vad som än sker med oss under 2016, så vilar vi i Guds händer.

Glömmer en kvinna sitt lilla barn, bryr hon sig inte om den hon själv har fött? Och även om hon skulle glömma, glömmer jag aldrig dig. Nej, ditt namn är skrivet i mina händer, jag tänker ständigt på dina murar.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s