En nådig och barmhärtig Gud

Predikan i Apelvikshöjds kyrka 24 januari 2016

Jag visste ju att du är en nådig och barmhärtig Gud, säger Jona. Det var ingen idé att jag gick hit och predikade dom mot Nineve, du är ju ändå bara kärleksfull och förlåtande.

Folket i Nineve har lyssnat till Jonas predikan och gjort bättring. Men Jona hade hoppats att få se staden gå under. För Nineve är huvudstaden i Assyrien, det stora imperiet som krossat så många folk och riken och städer. Assyrien har utplånat det israelitiska nordriket, och är ett överhängande hot mot sydriket och Jerusalem. Så för Jona är Nineve den stora fienden, huvudstaden i ondskans imperium. Men även folket i Nineve är människor som Gud älskar och bryr sig om.

Jona måste vara bibelns sämsta profet. Han blir kränkt över att Gud är god. Och när Gud säger till honom att gå åt öster, till staden Nineve, då går han åt väster och tar en båt för att komma så långt från Nineve som möjligt. Jona vill fly bort från Gud, till Tarshish i Spanien, som är så långt västerut som man kan komma.

Det är förstås ett farligt uppdrag att bege sig till Nineve och predika straff mot den stora fiendestaden, så det är inte konstigt att Jona blir rädd. Men det går inte att komma bort från Gud. Gud sänder en storm som kastar båten hit och dit. Man kastar lott för att se vem det är som förargat gudarna, och lotten faller på Jona. Då erkänner Jona att han är på flykt undan Gud. Ni måste kasta mig överbord, säger han. När inget annat hjälper så gör de det till slut, och havet blir stilla igen.

Jona sjunker ner i havets djup. Då kommer det en stor fisk och slukar honom. I tre dagar och tre nätter befinner sig Jona i fiskens buk. Vått och mörkt måste det vara, och lite svårt att andas. Men det blir som en retreat och en pånyttfödelse för Jona. När han inte kan fly längre så kapitulerar han för Guds närvaro. Han använder tiden till att be och tacka Gud. Jag sjönk till det land vars portar skulle reglas bakom mig för evigt. Men du gav mig liv, o Herre, min Gud, och förde mig upp ur graven. Då mina krafter sinade vände jag mig till Herren. Min bön nådde dig, nådde ditt heliga tempel.

Efter tre dagar sätter fisken iland Jona där som han kom ifrån. Nu förstår Jona att det inte är någon idé att försöka fly från Gud. Och han förstår att Gud är med honom och beskyddar honom. Han beger sig till Nineve för att predika straff över den onda staden. Det tar tre dagar att färdas genom staden, så stor är den. Profeten Jona går en dagsresa in i staden och förkunnar: Om fyrtio dagar skall Nineve förstöras. Sedan sätter han sig utanför staden och väntar på skådespelet.

Då händer det mest osannolika i berättelsen om Jona. Folket i Nineve lyssnar på den främmande profeten och ångrar sin ondska. Varenda människa i Nineve, både män och kvinnor och barn, fastar och gör bättring i säck och aska. Till och med djuren fastar och klär sig i säcktyg. Då tar Gud tillbaka straffdomen mot Nineve. Staden ska inte förstöras.

Det är nu som Jona blir arg. Efter allt han gått igenom, och efter allt ont som Nineve gjort mot Israel och andra folk, så förlåter Gud dem, bara så där. Finns det ingen rättvisa i världen? Borde inte de onda få sitt straff? Borde inte terroristerna förgöras och deras städer bombas?

Nej, säger Gud till Jona. Även om inte du ser folket i Nineve som människor, så gör jag det. Jag är alla människors Gud. Det är sant att de inte kan skilja på höger och vänster. Men det kan ju inte du heller – när jag säger öster så går du åt väster.

Berättelsen om Jona är full av drastiska överdrifter: den stora fisken, den usla profeten som blir arg för att Gud är god, staden som är så stor att det tar tre dagar att korsa den, djuren som gör bättring i säck och aska. De här överdrifterna är nog avsiktligt humoristiska, för bibeln har humor. Samtidigt understryker de berättelsens poäng: att oavsett hur stora hindren är för att göra Guds vilja, så är Guds nåd större.

Jona är bibelns sämsta profet. Han vill fly undan sin kallelse, bort från Gud. Och han vill att Gud ska straffa och förgöra, inte vara så där kärleksfull och förlåtande. Därför kan Jona vara vår vän på vandringen med Gud. Vi kan skratta åt hans tillkortakommanden. Samtidigt kan vi känna igen oss i dem. Hur ofta har vi inte gått åt väster när vi förstod att Gud egentligen ville att vi skulle gå åt öster – vi har backat från Guds kallelse av rädsla eller av bekvämlighet. Och någonstans hos oss alla finns det en skadeglädje över det som drabbar vår fiende eller den som vi inte tycker om.

Tillsammans med Jona får vi lära oss att ha förtroende för Gud. Om vi går med Gud, då är vi trygga på vägen. Och även om vi flyr från Gud, så är Gud med oss. Gud är med oss i stormen, i den stora fiskens buk och bland främlingarna i den stora staden Nineve.

Tillsammans med Jona får vi lära oss att Gud är alla människors Gud. Varje människa är en människa som Gud älskar och bryr sig om. Det är inte vår sak att dra gränser mellan goda och onda, mellan Guds folk och de som står utanför. Till och med i Nineve, det onda imperiets huvudstad, är människorna älskade av Gud och öppna för Gud.

Jona är bibelns sämsta profet. Ändå finns det många paralleller mellan honom och Jesus. Jona sover i båten när det stormar, han stillar stormen och offrar sig själv för att andra ska få leva. De tre dagarna som Jona är i den stora fiskens buk är en prototyp för hur Jesus är tre dagar i graven innan han uppstår. Liksom Jona vänder sig Jesus till människor utanför Israel och kallar alla till omvändelse.

Om Jonas liv är sammanflätat med Jesus, så är också vi sammanflätade med honom. Mitt bland våra goda intentioner och våra tillkortakommanden, så är vi förenade med honom som är världens ljus. Det som är sant mänskligt hos oss, det är ett återsken av honom som är den sanna människan. Om Guds vilja kan ske genom Jona, då kan den ske genom oss. Om profeten Jona kan peka på Jesus, då kan vi det också.

Jona blir arg för att Gud är god. Men orden som han säger med vrede kan vi använda som ord av förtröstan: Jag visste ju att du är en nådig och barmhärtig Gud, sen till vrede och rik på kärlek.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s