Allt ska bli bra

Predikan i Sollyckans kyrka på påsknatten 26 mars 2016

På påsknatten får vi vaka med Jesu lärjungar. Vi väntar på gryningen för att kunna gå till graven med Maria från Magdala och den andra Maria. Tillsammans med dem får vi gå från mörker till ljus, från död till liv, från förtvivlan till glädje och hopp.

I det svaga gryningsljuset kommer det plötsligt ett mycket starkare ljus, när de närmar sig graven. Det är en ängel som säger: Var inte rädda. Jesus har uppstått från de döda. Fyllda av glädje springer de från graven för att berätta den glada nyheten.

Här i natt får vi dela deras glädje och ta emot påskens budskap. Vi har tänt påskljuset och våra egna små ljus, som visar att vi hör ihop med Jesus, han som är världens ljus. Påskens ljus hör samman med skapelsens ljus. I begynnelsen skapade Gud himmel och jord och sa: Ljus, bli till. Ljuset jagar bort mörkret och ger oss liv.

Ibland känns det som att mörkret är starkare än ljuset. Därför har Gud sänt sin son till världen för att sprida ljuset till oss i det allra djupaste mörkret. I lidandets mörker, i förtvivlans mörker och i själva dödens mörker, lyser nu uppståndelsens ljus. Ljuset är starkare än mörkret, och till sist en dag ska allt mörker vara borta.

En människa som upplevde det här ljuset väldigt starkt var Julian of Norwich, som levde på 1300-talet. Vi vet inte vad hon hette egentligen, men vi kallar henne Julian of Norwich, efter den kyrka där hon levde. Hon bodde i en klostercell i kyrkan. Där levde hon i bön och tog emot människor som bad henne om hjälp och förbön. Det var ett hårt liv för många, med fattigdom, pest och hungersnöd.

När Julian var i trettioårsåldern blev hon svårt sjuk och trodde att hon skulle dö. Då fick hon en serie uppenbarelser där hon fick följa Jesus i hans lidande, hans död och hans uppståndelse. Jesus talade med henne och berättade om innebörden i de här händelserna. I visionen passade Julian på att ställa en fråga som kanske vi också ställer ibland: Varför lät Gud synden och ondskan och döden komma in i världen? Annars hade ju allt varit bra. Då svarar Jesus henne att synden var nödvändig. Men allt ska bli bra, och allt ska bli bra, och på alla sätt ska allt bli bra. All will be well, and all will be well, and all manner of thing will be well.

Julian blev frisk igen och skrev ner sina syner i en bok som fått namnet Uppenbarelser av den gudomliga kärleken. Resten av livet tänkte hon på det hon fått vara med om och på orden som Jesus gett henne när hon låg för döden. Allt ska bli bra, och allt ska bli bra, och på alla sätt ska allt bli bra.

Vi får leva våra liv med den här förvissningen, att allt en gång ska bli bra. Vi får leva med påskens ljus i våra hjärtan och våra ögon. Trots allt mörker så segrar ljuset och livet. För Kristus är uppstånden! Ja, han är sannerligen uppstånden!

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s