Guds vingård

Predikan i Varbergs kyrka och Sollyckans kyrka 7 augusti 2016

Jesus berättar om en vingård och om dem som arbetar i den, eller inte arbetar i den (Matt 21:28-31).

Att arbeta i en vingård kan låta romantiskt. Men det är ett ganska tungt arbete. Plantorna ska beskäras, ogräs ska rensas bort, klasarna ska gallras så att druvorna kan växa till sig, och till sist ska druvorna plockas och samlas in.

Det är ett tungt och oglamoröst arbete under gassande sol, och det dröjer innan man ser resultat. Jag kan förstå att sönerna i berättelsen hellre ville göra annat än att arbeta i sin fars vingård. Den ene sonen är rebellisk och säger Nej. Men sedan ångrar han sig och går ändå och arbetar i vingården. Den andre sonen är en ögontjänare som säger Javisst! Men han dyker aldrig upp i vingården.

Liknelsen handlar om vem som gör Guds vilja. Att arbeta i Guds vingård, det handlar om att göra det goda, det som är Guds vilja.  Jesus är väldigt kritisk mot dem som poserar som gudfruktiga och rättfärdiga. De som vill se ut som att de gör allting rätt, men som inte egentligen bryr sig om sina medmänniskor.

Gång på gång angriper Jesus de religiösa ledarna och kallar dem för hycklare. De skriftlärda och fariseerna, de är experter på Guds lag och vad som är rätt och fel. Säkert har många av dem en uppriktig längtan att göra Guds vilja. Men Jesus säger att omsorgen om detaljer gör att de missar det viktigaste i Guds lag.

”Ve er, skriftlärda och fariseer”, säger han, ”ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin, men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet… Ni silar mygg men sväljer kameler!”

När man silar mygg, är väldigt noga med de små sakerna, då blir ytan det viktiga, att man ska se bra ut i andras ögon. Ingen ska kunna kritisera mig utan allt ska vara perfekt. Om vårt fokus hamnar där, då är risken att vi sväljer kameler i stället. Alltså att vi dömer våra medmänniskor som inte ser lika perfekta ut. Att vi delar in människor i bra och dåliga, och kanske till och med i goda och onda. Att vi låter etiketten och konventionen stå i vägen för medkänslan och barmhärtigheten.

Det är till de skriftlärda och fariseerna som Jesus säger: ”Sannerligen, tullindrivare och horor skall komma före er till Guds rike.” De människor som inte alls kan göra anspråk på att vara perfekta, de är närmare Gud än de perfekta. De kan ha närmare till medkänslan och barmhärtigheten, och till att ta emot medkänsla och barmhärtighet.

Hur ska vi ta till oss liknelsen om vingården? Är vi som de skriftlärda eller som tullindrivarna? Troligen står vi någonstans mitt emellan. Vi både vill göra det goda och känner våra begränsningar. Ibland strävar vi på i vingården, och ibland så flyr vi undan.

Jag tror inte poängen med den här liknelsen är att vi ska ha dåligt samvete för våra brister, för det som vi inte gjort i Guds vingård. För då är vi inne på strävan efter det perfekta, och den strävan leder oss fel. Vi får bekänna våra synder och ta emot Guds förlåtelse. Varje gång vi bekänner våra synder så påminns vi om att vi inte är perfekta och inte kan bli det. Varje gång vi tar emot förlåtelsen så påminns vi om att vi lever av Guds nåd och får förlåta våra medmänniskor.

Det finns två viktiga poänger med berättelsen om vingården som jag vill lyfta fram. Den ena är att vi får respektera alla människors arbete i Guds vingård. Det är så lätt att dela in människor i vi och de, och att döma människor efter vilken grupp vi delat in dem i. Det är så lätt att tänka att vi som är kristna och går i kyrkan, vi gör Guds vilja lite bättre än de som inte tror på Gud eller de som tror på ett annat sätt. Eller att vi som är svenskar har lite bättre värderingar än de som inte är svenskar.

Men det är ju just det som Jesus säger med sin liknelse, att det inte alltid är de fromma eller de väletablerade som arbetar bäst i Guds vingård. Det kan lika gärna vara de som vi ser ner på som i själva verket gör Guds vilja. Därför ska vi inte se ner på någon människa. Varje människa kan göra Guds vilja, åtminstone delvis och ibland. För varje människa kan visa medkänsla och medmänsklighet.

Det innebär också att vi själva säkert arbetar mer i Guds vingård än vi är medvetna om. För vi gör Guds vilja varje gång som vi spontant visar medmänsklighet eller är till hjälp för någon annan. Vi gör Guds vilja varje dag när vi stretar på med vårt arbete och våra andra sysslor som är till nytta och glädje för andra.

Det var den ena poängen, att vi inte ska döma någon eller se ner på någon. Inte ens på oss själva.

Den andra poängen jag vill lyfta fram är att vi får söka djupet i tron, i stället för ytan. Ytan är det som andra ser, djupet är det som vi har i vårt hjärta. Det viktiga är inte hur mycket vi pratar om Gud och vår tro. Det viktiga är inte ens vilket arbete vi gör i Guds vingård eller hur mycket vi får uträttat där. Jesus säger ju i en annan liknelse att alla arbetarna ska få samma lön, oavsett om man jobbar hela dagen eller bara en timme.

Det viktigaste med att befinna sig i Guds vingård, det är att det är Guds vingård. Djupet i tron, det är relationen till Gud. Vi får rikta vår längtan och vår uppmärksamhet mot Gud, som är livets källa och själva meningen med vårt liv.

Det finns många sätt att söka Gud och erfara Gud. Men det viktigaste sättet är bönen. När vi ber, då är vi medvetna om vår relation till Gud, och därmed fördjupas relationen. Det finns tusen olika sätt att be, så tro inte att du måste följa en mall (man måste inte sitta still och be, man måste inte använda ord). Om du tycker att det är svårt att be, då har du kanske inte hittat ditt sätt än. Ge inte upp, utan pröva dig fram och följ din längtan. Det finns inget större och viktigare i livet än att söka Gud!

I bönen får vi lyssna till Gud och söka Guds vilja varje dag. Gud säger till oss som till sönerna i liknelsen: ”Gå ut och arbeta i vingården. Det kan vara ett tungt och oglamoröst arbete, men jag är med dig.” När vi ser att vår dagliga strävan i själva verket är ett arbete i Guds vingård, då kan varje ögonblick få sin mening och glans.

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s