Skillnaden

Predikan i Varbergs kyrka 28 augusti 2016

Vad gör det för skillnad att tro på Jesus? Hur märks det en helt vanlig dag att du är kristen? Vad gör det för skillnad för dig själv? Och för andra? För de flesta är det nog så att ibland gör det skillnad, och ibland inte. Det är svårt att alltid leva sin tro så som man skulle vilja. Men vår tro är en längtan efter Gud, en längtan efter kärlek och försoning. En sådan längtan gör faktiskt skillnad i våra liv. Kanske mer än vad vi själva kan se.

Vi kan nog känna igen oss i de första lärjungarna till Jesus. De är väldigt mänskliga. De vill så väl, men ofta blir det fel. I dagens evangelium grälar lärjungarna om vem av dem som är den störste och bäste lärjungen. Jesus säger till dem att så där gör kungar och makthavare. De vill vara störst och bäst. Men med er är det annorlunda: den störste bland er skall vara som den yngste, och den som är ledare skall vara som tjänaren. Det ska vara skillnad.

Ganska ofta bygger vi vårt eget rike. Vi vill vara störst och bäst, och vi vill få rätt. Vi vill att andra ska se oss och hylla oss och erkänna vår storhet. Men livets mening är inte att vi ska bygga vårt eget rike och bli så framgångsrika som möjligt. Det mättar inte vår hunger på djupet. Vi ska vara med och bygga Guds rike, som är kärlekens och rättfärdighetens rike där alla får vara med.

Bland de kristna ska det inte finnas några herrar, bara tjänare. Jesus är vår herre, och han är allas tjänare. Den som är ledare skall vara som tjänaren, säger Jesus. Ledarskap handlar då om att ta ansvar för min medmänniska och för vår gemenskap. Ledarskap är att bry sig om sin medmänniska. Inte för min egen skull, utan för medmänniskans skull och för gemenskapens skull.

Med en sådan syn på ledarskap kan alla vara ledare, för alla kan bry sig om sina medmänniskor. Livet är inte en tävling, där en vinner och de andra förlorar. Alla kan vinna, när alla vill lyfta varandra. Störst är inte den som blir sedd av många, utan den som ser andra. Att göra någon annan lite större, det är det största vi kan göra.

Kan vi göra detta eller är det bara ett vackert ideal? Jag tror att vi kan göra det och att vi gör det varje dag. Varje dag bryr vi oss om våra medmänniskor. Varje dag får vi någon liten glimt av Guds rike, om vi har ögon att se med. Varje dag är vi med och bygger Guds rike. Vår kallelse som kristna är att söka Guds rike mer och mer. Vi har en sändning till världen, att leda genom att tjäna. Vi är med i en revolution underifrån, som gör skillnad för människor varje dag.

Men hur kan vi ha en så storslagen vision? Kristna är ju långt ifrån perfekta människor. Och kyrkan är en ganska splittrad och bråkig gemenskap, där vi inte alltid är bara tjänande och kärleksfulla mot varandra. Ja, så är det. Och så kommer det att vara. Vi väntar inte på den perfekta kyrkan innan vi kan göra något för Guds rike.

Evangeliet om de grälande och småaktiga lärjungarna får vi läsa som ett verkligt evangelium, ett glatt budskap. Lärjungarna var alldeles vanliga, felbara människor. Och Jesus kunde använda dem ändå för att göra något stort. Därmed kan Jesus använda även oss för något stort. Syftet är inte att kyrkan ska bli stor och framgångsrik och beundrad av alla. Då bygger vi vårt eget rike. Kyrkan ska vara en mänsklig och felbar gemenskap av människor som vill bygga Guds rike, kärlekens rike. Vi kan aldrig äga Guds rike. Men vi kan alltid tjäna Guds rike, genom att se och bry oss om våra medmänniskor.

Vad gör det för skillnad att tro på Jesus? Skillnaden är inte att vi är bättre än andra. Vi ska inte ens vilja vara bättre än andra, för livet är inte en tävling om vem som är störst. Skillnaden är vad vi längtar efter. Vi vill ha blicken på Jesus och vår medmänniska, i stället för på oss själva. Vi vill leva med öppet hjärta för Gud och för våra medmänniskor. Vi vill vara ledare genom att tjäna och bry oss om.

Framför allt är skillnaden att vi vet att Jesus har blicken på oss. Vi vet att Jesus älskar oss och bryr sig om oss. Jesus är mitt ibland oss som vår tjänare. Det är den stora skillnaden när vi tror på Jesus – då tror vi inte att vi ska bära världen på våra axlar, utan vi tror att Gud bär oss. Och det gör all skillnad i världen.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s