500 år efter reformationen

Predikan i Varbergs kyrka vid ekumenisk gudstjänst 23 oktober 2016

Det fanns en tid när vi var fiender. Lutheraner och katoliker har ibland tagit avstånd från varandra och bekämpat varandra. Vi har till och med fört krig mot varandra och dödat varandra i religionens namn. Det var länge sedan vi gjorde det här i Sverige. Men jag tror vi är många som kan minnas en misstänksamhet mellan lutheraner och katoliker. Är de där andra riktiga kristna? Har de verkligen den rätta tron?

Men idag står vi här som vänner. Det är värt att fira att vi lagt fiendskapen bakom oss, efter 500 år. Det finns skillnader mellan oss – men vi är överens om att både katoliker och lutheraner är goda kristna. Vi är överens om det centrala i tron, att Gud genom Kristus har försonat hela världen med sig. I den försoningen får vi leva. En del av våra skillnader får vi försöka överbrygga, som till exempel att vi inte kan fira nattvard tillsammans. Andra skillnader är en rikedom, som gör att vi har saker att lära av varandra.

Efter 500 år har vi lagt fiendskapen bakom oss. Men vi ska inte se bakåt idag. Vi ska se framåt, mot en värld som ropar efter försoning och fred. Det finns så många människor som lider under krig och konflikter. Till de människorna kan vi säga att det går att lägga konflikter bakom sig. Det går att sluta fred, det går att bli vänner. Är det möjligt i Europa, mellan katoliker och lutheraner, så är det möjligt i Syrien och Irak och på andra håll i världen.

Hat och våld kan aldrig motiveras av vår kristna tro. När lutheraner och katoliker hatat varandra eller krigat mot varandra, då har vi svikit vår kristna tro. För Kristus säger att vi ska älska våra fiender och be för dem som förföljer oss. Det kan aldrig vara kristet att hata eller döda. Det kan aldrig vara kristet att föra krig. Som kristna kan vi inte hata varandra. Vi kan inte hata andra människor heller, vare sig de är judar eller muslimer eller ateister. Som kristna kan vi bara älska och söka försoning.

Gud har försonat allt med sig genom Kristus, allt på jorden och allt i himlen. Därför är försoningen mellan katoliker och lutheraner inte bara en sak som rör oss själva. Försoningen är en kraft som påverkar hela vår värld. Vi får ta emot Guds försoning och ge den vidare. Vi får stå i försoningens tjänst.

Det fanns en tid när vi var fiender. Men nu är vi vänner. Den vänskapen får vi sprida i världen, med Guds hjälp.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s