Julevangeliet

Julbön i Varbergs kyrka 24 december 2016

Julevangeliet är den vackraste berättelsen jag vet. Kanske för att den hör ihop med julen, som väcker så många minnen. Kanske för att den handlar om ett barn som föds – det är bland det största som finns, när en ny liten människa föds till världen. Men det viktigaste skälet tror jag är att julevangeliet så tydligt är just ett evangelium – ett glädjebudskap.  Julevangeliet handlar om var Gud finns och vad som verkligen är viktigt och värdefullt, och berättar det på ett sätt som når fram till hjärtat.

Fyra personer nämns vid namn i berättelsen. Dels Augustus och Quirinius, dels Josef och Maria. Augustus och Quirinius är maktens män. De kan ge befallningar som alla måste lyda. När Augustus bestämmer att alla ska skattskrivas och Quirinius styr upp den saken i provinsen Syrien, då måste Josef och Maria bege sig från Nasaret till Betlehem, fastän det inte alls var lämpligt för dem att resa bort just då. Därför får Maria föda sitt barn i ett stall, långt bort från tryggheten där hemma.

Så långt är berättelsen inget evangelium. Det låter mer som en beskrivning av hur världen ofta fungerar. De mäktiga styr för att få mer makt och mer rikedomar, och vanligt folk får betala priset. Det är det vi ser i Syrien idag, två tusen år senare. Mäktiga män vill ha mera makt, och struntar i hur människor drabbas av kriget. Miljoner människor får som Josef och Maria ge sig ut på vägarna, övernatta i stall och föda sina barn långt hemifrån. Det är inget evangelium.

Men det som ängeln säger till herdarna, det är ett glädjebudskap. Julens evangelium handlar om var Gud finns någonstans i allt det som händer. Ängeln säger att Gud finns i stallet, hos Josef och Maria. Där människor är som mest utsatta, där finns Gud.

Kejsar Augustus ville gärna ha gudarna på sin sida. Han gjorde till och med anspråk på att vara Guds son. På de romerska mynten fanns kejsarens bild och texten Divi filius, den gudomliges son. Många tyckte nog att det var ett rimligt anspråk, för ingen människa hade haft så mycket makt tidigare. Nog var kejsaren gudomlig och Guds son.

Men änglarna håller inte med om det. De säger att Guds son föds i ett stall, inte i kejsarens palats. Gud själv föds som ett utsatt och sårbart barn, för att vara med oss där vi är som mest utsatta och sårbara. Kejsaren har våldets makt och pengarnas makt. Men det är inte den makten som räknas inför Gud.

Guds makt ser vi när vi följer med herdarna till barnet i krubban. När vi böjer knä för det nyfödda barnet i krubban, då ser vi vad som är viktigt och värdefullt i livet. Då ser vi Gud. Den enda makt som Jesusbarnet har, det är kärlekens makt. Julens budskap är att den makten är den starkaste makten på jorden, trots allt.

Detta är julevangeliet, glädjebudskapet som vi får ta emot på nytt år efter år. Som herdarna får vi gå ut i mörkret och kylan igen med hjärtan som sjunger av glädje. För Gud är med oss, allra närmast när vi är som svagast och mest sårbara. Gud är med alla Josefar och Marior, alla som är på flykt, alla som föder sitt barn i ett stall. Änglarna sjunger för oss om ära åt Gud i höjden och fred på jorden, för ett barn har fötts, en son är oss given, och kärlekens makt kommer att segra.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s