Jesu namn

Predikan i Apelvikshöjds kyrka 1 januari 2017

Vad betyder ditt namn? Ett namn kan ha flera olika betydelser. Själva ordet kan ha en betydelse. Namnet får också betydelse av andra människor som burit namnet tidigare, det kan vara kända personer eller människor i släkten. Och oavsett vad du heter så är ditt namn det vackraste och bästa namnet som dina föräldrar kunde komma på när du var nyfödd. Ditt namn är valt med kärlek och omsorg.
 
På nyårsdagen firar vi att Jesus fick sitt namn på den åttonde dagen, i samband med att han omskars enligt judisk sed. Nyårsdagen är alltså åttondedag jul. Det passar bra att vi får börja det nya året i Jesu namn. Vi räknar ju åren efter Jesu födelse, så nu börjar Herrens år 2017. Det kristna året börjar med Kristus.
 
Samtidigt är det på sätt och vis lite märkligt att vi firar det kristna nyåret som årsdagen av en judisk omskärelse. Det kan vara en påminnelse för oss om att den kristna tron inte har vattentäta väggar. Den kristna tron hör ihop med den judiska tron, för Jesus som vi tror på levde själv enligt den judiska tron. Tron på Jesus binder oss samman med människor som inte är kristna, för den kristna tron är att Gud blev människa, inte att Gud blev kristen. De kristnas Gud är också judarnas Gud och alla människors Gud, hela jordens Gud. Meningen med den kristna tron är inte att dra gränser för Gud, utan att Gud ska dra oss till sig.
 
Jesus fick sitt namn på den åttonde dagen, men namnet var bestämt redan innan han föddes. Ängeln sa till Maria att hon skulle ge sin son namnet Jesus. Och för säkerhets skull kom ängeln till Josef också och sa samma sak till honom: du skall ge honom namnet Jesus.
 
Jesus säger vi på svenska. Men när Maria ropade på sin son, så sa hon nog Yeshua, eller Yehoshua eller något liknande. Det var ett ganska vanligt judiskt namn vid den här tiden. Kanske hade Jesus lekkamrater i Nasaret som hade samma namn som han. I Bibeln finns det flera som heter Yeshua, och två av dem har till och med fått ge namn åt bibelböcker – dels Josua bok, dels Jesus Syraks vishet (Jesus och Josua låter som två olika namn på svenska, men båda är översättningar av Yeshua. Vilken form vi väljer beror på om vi översätter från hebreiskan eller via grekiskans Iesous).
 
Jesu namn är valt med kärlek och omsorg, av Josef och Maria på den åttonde dagen, och av Gud själv genom ängelns budskap. Samtidigt är Jesus ett alldeles vanligt namn, som inte alls talar om att det är något särskilt med honom. Man får läsa mellan raderna för att se det speciella. Så är det med inkarnationen, när Gud blir människa. Gud blir en alldeles vanlig människa, en av oss. En vanlig judisk pojke med ett vanligt judiskt namn. Många som mötte Jesus märkte inte alls att det var något särskilt med honom. Men för dem som kom till tro på Jesus så förändrades deras liv i mötet med honom.
 
Namnet Jesus betyder ”Gud räddar”. Det finns en tanke med att han heter just så. Ängeln säger till Josef: du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder. Jesus heter det som han är. Han är Gud som räddar människorna från det onda. Det är ett vanligt namn. Men det passar Jesus ovanligt väl. Det är den ena betydelsen av namnet Jesus: Gud räddar.
 
Den andra betydelsen är att det påminner om dem som burit namnet Yeshua före honom. Jesus är den nye Josua, en ledare för Guds folk. Josua var den som tog över efter Mose, när Israels folk gick genom öknen från fångenskapen i Egypten till det utlovade landet. Under ökenvandringen händer det gång på gång att folket inte litar på Gud utan vill ta sina egna vägar. Josua var en av de få som hela tiden höll fast vid Guds vilja. Därför fick han leda folket in i landet. Jesus Syraks vishet skriver om Josua: Han blev vad hans namn betyder, en stor räddare för Herrens utvalda. Jesus är den nye Josua som hela tiden håller fast vid Guds vilja. Därför kan han leda människorna till Gud.
 
Men den viktigaste betydelsen av Jesu namn, det är att vi kan ha en personlig relation till den som vi känner vid namn. Jesus kan vara vår vän. I Bibeln finns ofta tanken att namnet uttrycker en persons väsen och identitet. Om man känner någons namn, då vet man vem den personen är. Därför var Guds namn så heligt att det inte ens fick uttalas. Man skrev Guds namn med fyra bokstäver, JHWH, men man uttalade det inte. För det är något oerhört att säga Guds namn, att göra anspråk på att veta vem Gud är. Men genom Jesus kan vi vara ”du” med Gud själv. Det är själva kärnan i den kristna tron. Jesus ger Gud ett ansikte och ett namn. Vi känner Jesus vid namn, därför kan vi ha en personlig relation till honom.
 
När vi ber här i kyrkan, så gör vi det ofta ”i Jesu namn”. Då är det den här personliga betydelsen av namnet som vi syftar på i första hand. Vi känner Gud vid namn och därför använder vi det namnet. När vi ber i Jesu namn, då ber vi i tro på Jesus och i gemenskap med Jesus.
 
Vi får börja det här nya året i Jesu namn – i tro på Jesus och i gemenskap med Jesus. Han är det som hans namn betyder: Gud som räddar oss, det här året också. Han är den som för oss hem till Gud. I Jesu namn. Amen.
Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s