Det levande ordet

Predikan i Sollyckans kyrka 19 februari 2017

Predikan idag ska handla om Guds ord. Vad menar vi när vi säger ”Guds ord”? Ofta menar vi bibeln. En bok som handlar om Gud och Guds folk.

Bibeln har alltid varit min favoritbok, från att jag var barn och fram tills nu. Därför har jag samlat på mig en massa biblar, med olika språk och översättningar och utgåvor. Drygt femtio olika bibelutgåvor har jag i bokhyllan.

Men vad hjälper det en människa att ha bokhyllan full med biblar. En bibel som står i bokhyllan är inte Guds ord, för Guds ord är ande och liv, inte papper och trycksvärta. Bibeln blir Guds ord när vi öppnar den och låter den tala till oss.

Människorna vi läser om i bibeln, de hade inga biblar. Men de kände till Guds ord ändå. För Guds ord är allt det som Gud säger till oss på många olika sätt. Gud talar till oss genom skapelsen och naturen, genom samvetet och förnuftet, genom andra människor och genom Andens röst i vårt hjärta.

När det talas om Guds ord i bibeln, då kan det betyda många olika saker. Det kan handla om skaparordet som ger liv åt allt som finns. Gud säger ”Låt det bli ljus”, och då blir ljuset till. Guds ord vibrerar i allting som finns och håller världen vid liv i varje ögonblick.

Guds ord kan handla om profetordet som talar in i en viss situation och säger vad som är Guds vilja just här och nu. Som profeten Jeremia som brottas med att han har ett väldigt ovälkommet budskap. De falska profeterna säger att allting kommer att ordna sig. Men Jeremia har insett att det inte alls kommer att gå bra. Babylonierna kommer att erövra Jerusalem och det är ingen idé att göra motstånd. Jeremia ses som en förrädare när han säger att man måste samarbeta med fienden och vänta på att Gud till slut ska låta Jerusalem byggas upp igen.

Guds ord kan vara den judiska lagen, torah, som säger hur det judiska folket ska leva. Guds ord kan också vara det som Jesus säger till sina lärjungar och som berättas för oss i evangelierna. Men framför allt är Guds ord Jesus själv. Han är Guds logos, Guds eviga ord som finns från tidernas begynnelse och som förkroppsligas i Jesus från Nasaret. Genom honom kommer Guds ord till oss på ett sätt som vi kan förstå och ta till oss.

Guds ord är alltså inte en bok i första hand, utan en levande verklighet. Guds ord är hela skapelsen och inkarnationen och Guds närvaro i våra liv. Guds ord är ande och liv. Bibeln är Guds ord för att den berättar för oss om Guds ord – vi skulle inte veta något om Jesus om vi inte hade bibeln. Och bibeln är Guds ord för att orden i bibeln kan nå vårt hjärta och förvandla våra liv. Det är miljoner människors erfarenhet att bibelns ord har den kraften, när vi tar emot det med öppet hjärta.

Poängen med bibeln är att vi ska lära känna Gud, som möter oss i Jesus Kristus. För muslimer är koranen den främsta uppenbarelsen från Gud, och Muhammeds roll är att förmedla koranen till människorna. För oss kristna är relationen mellan bibeln och Jesus den omvända. För oss är Jesus den främsta uppenbarelsen från Gud, och bibelns roll är att förmedla Jesus till människorna.

Kristus är skriftens kärna och stjärna, säger vi i luthersk tradition. Evangeliet om Jesus Kristus är det centrala i bibeln, det som allt annat ska tolkas utifrån. Det betyder att vi med gott samvete kan acceptera att vi inte förstår allting i bibeln. Det är spännande att läsa hela bibeln och försöka förstå vad Guds ord säger till oss eller till andra människor i andra tider. Men man behöver inte läsa hela bibeln för att vara en god kristen. Det viktiga är att ta fasta på det som är det centrala i bibeln, evangeliet om Jesus.

Vad är förresten hela bibeln? En del biblar innehåller 66 böcker, andra har 77 böcker. Skillnaden är de böcker som vi kallar för apokryfer. En del kyrkor tar med apokryferna i bibeln, andra lämnar dem utanför. I luthersk tradition har vi aldrig bestämt definitivt vilka böcker som ska ingå i bibeln. För det spelar inte så stor roll. Det viktiga är vad som är centrum i bibeln, inte vad som ligger i periferin. Det går lika bra att läsa en bibel som har 66 böcker som en som har 77 böcker.

Läs i första hand det som ger dig näring för din tro. Det som styrker din tro, ökar ditt hopp och upplivar din kärlek. Eller lyssna till de orden här i kyrkan. För de flesta kristna genom historien har det varit så man har mött bibelns ord, inte genom att läsa bibeln själv utan genom att höra bibeln läsas i kyrkan.

Oavsett om vi läser eller lyssnar, så är det bibelns ord som hjälper oss att känna igen Guds ord till oss i vårt dagliga liv. Guds tilltal möter oss varje dag, i det som händer oss och i människor vi möter. Guds ord är inte en läxa att lära sig utantill, utan en kommunikation mellan Gud och dig. Gud vill tala till dig och ge dig liv genom sitt ord.

Hur ska jag veta vad Gud säger till mig? Hur ska jag veta säkert vad som verkligen är Guds vilja och vad som är min egen bild av vad Gud borde vilja? Jag tror det är sunt att inte vara alldeles tvärsäker. För den som är tvärsäker slutar att lyssna. Profeten Jeremia tar avstånd från falska profeter som berättar om sina drömmar och kallar sina egna påfund för Guds ord. De falska profeterna gör som Donald Trump – de lyssnar bara till det som stämmer med deras egna åsikter, allt annat är fake news.

Men Guds ord är en eld, en slägga som krossar klippor, säger Jeremia. Guds ord säger ibland något helt annat än det vi egentligen vill höra, eller som vi förväntar oss att höra. Därför behöver vi ha ett öppet hjärta så att vi kan ta emot Guds ord. Vi får läsa bibeln i bön och vi får be över det som händer oss i vårt dagliga liv.

Det djupaste och innersta budskapet i bibeln är att Gud älskar oss och vill oss väl. Därför är Guds ord till oss det som ger oss liv och gör oss gott på riktigt. Det är inte detsamma som det som känns bra för ögonblicket. Ett gott råd från den kristna traditionen är att känna efter vad som är eftersmaken. Guds ord är det som har en god eftersmak, och som mättar oss i längden. Guds ord har tuggmotstånd och långsamma kolhydrater.

Guds ord vill ha vårt gensvar. Jag tror att det är poängen med det som sägs i Hebreerbrevet, när det står att Guds ord är levande och verksamt och skarpare än något tveeggat svärd. Guds ord är levande och verksamt, det når fram till vårt hjärta och berör oss på djupet. Och inför honom är det vi skall avlägga räkenskap, står det sedan. Ordet som översätts med räkenskap är logos, samma ord som betyder just ord. Så Guds logos når fram till vårt hjärta, och vill ha vårt logos som gensvar.

Det är som när ett litet barn lär sig att tala. Man lyssnar på mammas eller pappas ord, och härmar så gott man kan. Guds ord talar liv och kärlek till oss, och lockar fram vårt gensvar så att vi kan lära oss att tala liv och kärlek.

Det finns mycket mer att säga om Guds ord. Men det är viktigare att lyssna på Guds ord än att prata om det. Så låt oss nu ta en kort stund och lyssna till Guds ord i vårt hjärta. Vad säger Guds ord till ditt hjärta idag? I den här stunden?

 

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s