Den gode herden

Predikan i Apelvikshöjds kyrka 30 april 2017

För någon vecka sedan var det någon som sprejat graffiti på Sollyckans kyrka här i Varberg. Tre ord var skrivna med stora bokstäver, ut mot Håstensrondellen så att alla skulle se dem. ”Jesus är fet”, stod det med stora bokstäver. Jag är inte säker på vad det skulle betyda… Kanske betydde det ingenting alls, mer än att den som skrev det tyckte att det lät roligt.

Jag vet inte hur det är med er, men jag brukar inte spreja graffiti. Men den här texten fick mig att fundera på vad jag själv skulle velat skriva för budskap på kyrkväggen. Om jag skulle skriva något som alla kunde läsa, vad skulle jag skriva då? Kanske något bibelord, eller något annat som kunde ge människor hopp och inspiration. Vad skulle du skriva här på kyrkväggen, om du fick en sprejburk och fria händer?

Idag är det Den gode herdens söndag. Så i stället för ”Jesus är fet” skulle vi kunna skriva ”Herren är min herde”. Det är ett bibelord som många känner igen. Men det är nog också många som skulle undra vad det betyder, egentligen. Vad innebär det att Gud är vår herde?

Jesus är den gode herden. Det betyder att han vill oss väl och skyddar oss från allt ont. Han ger sitt liv för oss. Vårt liv är ett utflöde av Guds liv. Därför finns det inget liv som är meningslöst eller vardagsgrått. Vårt liv är verkligt liv, mättat av mening. Vårt liv är fyllt av Guds närvaro, genomandat av Guds Ande. Varje droppe av liv har en smak av evighet.

Jesus är den gode herden. Det betyder att han känner sina får. Han känner oss, var och en, sådana som vi är. Därför behöver vi inte hålla något hemligt eller låtsas att vi är bättre än vad vi är. Vi får lov att vara just de människor som vi är. Den gode herden älskar oss och accepterar oss som de vi är. Därför får vi älska och acceptera oss själva som de vi är.

Jesus är den gode herden. Det betyder att han visar oss vägen. Vi är inte färdiga, vi är på väg. Ofta är terrängen snårig och motsträvig. Ofta tvekar vi om vilken väg som är den rätta. Ibland har vi svårt att se någon väg alls. Därför får vi öva oss i att lyssna till herdens röst. Herden leder oss på den rätta vägen. Det är inte alltid den enklaste vägen, men den väg som går åt rätt håll. Den gode herdens röst är kärlekens röst. Kärleken kan vara krävande. Men den vill oss alltid väl.

Den gode herden vill oss väl och skyddar oss från allt ont. Den gode herden känner sina får och visar oss vägen. Det är vad det betyder att Herren är min herde.

Mina får lyssnar till min röst, säger Jesus. Vi kanske inte förstår riktigt allt som står i Bibeln. Men det gör inget. Jesus vänder sig inte i första hand till vårt förnuft. Han talar till vårt hjärta. Om vi öppnar vårt hjärta för honom, då kan vi förstå vem han är. Hjärtat vet vem herden är. Hjärtat känner igen hans röst bland alla andra röster i världen. Vi kan inte förstå allt, och vi behöver inte förstå allt. Vi behöver bara veta i vilken riktning vi ska gå och vems röst vi ska lyssna till. Vi behöver bara veta att vi är burna i Faderns famn och att ingen kan rycka oss därifrån.

I Bibeln är den gode herden en bild för Gud. Därmed är den gode herden också en bild för Jesus, för han och Fadern är ett. Jesus är så genomsyrad av Guds närvaro att när vi ser honom, då ser vi Gud. Jesus är den osynlige Gudens avbild, den som gör Gud synlig för oss.

Vi kan erfara Guds närvaro, men vi kan inte beskriva den helt och fullt. Ibland kan vi ana Guds närvaro, ibland drabbar den oss med full kraft. Men vi kan aldrig beskriva Gud på ett direkt och objektivt sätt. Vi kan bara tala om Gud i liknelser. Därför använder Jesus så många liknelser när han talar om Gud och Guds rike. Och den främsta liknelsen för Gud, det är Jesus själv. Sådan Jesus är, sådan är Gud. Jesus är den gode herden, därför att det är sådan som Gud är. Gud söker oss och älskar oss och beskyddar oss och leder oss på rätta vägar.

Vi människor är skapade till att vara lika Gud. Precis som Jesus är vi liknelser för Gud, om än på ett grumligare och mera motsägelsefullt sätt. Jesu liknelser och berättelserna om Jesus ska forma oss till liknelser av Gud. Vi ska likna Gud, därför är vi kallade att vara herdar för varandra. Med den gode herden som förebild får vi älska och beskydda och leda varandra på rätta vägar. Det är inte bara några som är kallade att vara herdar. Det är vi alla. Vi kan alla vara uppmärksamma på de människor vi möter och svara mot deras behov – åtminstone ibland.

Skall jag ta vara på min broder, frågade Kain. Svaret är: Ja, det ska du. Det är en del av vad det innebär att vara människa. Vi ska ta vara på varandra. Som herdar får vi ta hand om de människor som behöver oss och peka ut kärlekens riktning för varandra. Det kan vi göra varje dag, på många små och mångskiftande sätt.

Vi är både får och herdar på samma gång. Och ingen ska rycka oss ur Guds hand. Vi kan vackla och falla, men det gör inget. Det är inte vi som bär världen. Det är Gud som har oss och alla människor i sin hand.

Det är vinter när motståndarna omringar Jesus i templet i dagens evangelium. Man firar chanukka, tempelinvigningsfesten. Festen chanukka handlar om templets helighet och Guds omsorg om sitt folk. Templet i Jerusalem hade erövrats av fiender och vanhelgats av offer till främmande gudar. När man fick kontrollen över sitt tempel igen renade man det och invigde templet på nytt. Tempelinvigningsfesten firas sedan dess varje år av judar över hela världen.

Det är ingen tillfällighet att Jesus får frågan om sin identitet just under chanukka. Frågan handlar om Guds närvaro, och om Jesus helgar eller vanhelgar templet. När Jesus säger att han och Fadern är ett, då börjar motståndarna plocka upp stenar för att stena honom. De menar att han vanhelgar templet genom att säga så. Han hädar. Men de som är hans får, de som lyssnar till hans röst, de vet att det är tvärtom. Jesus helgar templet med sin närvaro.

Jesus helgar varje plats och varje människa med sin närvaro. När vi tar emot honom som vår herde, då blir vi helgade av hans närvaro. Han är solen som värmer våra hjärtan. När vi lyssnar till hans röst, då smälter det frusna. Vintern ger vika för den varma vårvinden. Det kalla vinterhjärtat plockar upp stenar för att försvara sig mot det man inte förstår. Men det varma vårhjärtat förstår det som är viktigast – att Guds närvaro helgar och genomsyrar allt.

Och nu tror jag att jag vet vad jag skulle skriva på kyrkväggen just idag. Jag skulle använda ett citat från Julian av Norwich: All shall be well, and all shall be well, and all manner of thing shall be well. Så kan man sammanfatta budskapet på Den gode herdens söndag. Allt ska bli bra, och allt ska bli bra, och på alla sätt ska allt bli bra.

Det kanske kan låta lite ytligt. Men vet man från vem citatet kommer, så är det inte ytligt. Julian av Norwich var en kvinna som levde i England på 1300-talet. Vi vet egentligen inte vad hon heter, men hon kallas Julian av Norwich efter den kyrka som hon bodde i. Det var en tid när människor hade det svårt och plågades av pest och hungersnöd. Julian själv blev svårt sjuk och trodde att hon skulle dö.

Då fick hon se en serie uppenbarelser, där hon mötte Jesus och pratade med honom. När hon trots allt blev frisk så skrev hon ner de här samtalen i en bok som kallas för ”Uppenbarelser av den gudomliga kärleken”. Bland annat ställer hon den här frågan till Jesus som vi kanske alla skulle vilja ställa ibland: Varför finns det så mycket lidande och elände i världen? Varför lät Gud synden komma in i världen? Och då svarar Jesus att synden var oundviklig. Men allt ska bli bra, och allt ska bli bra, och på alla sätt ska allt bli bra.

Detta är vad den gode herdens röst säger till oss, på 1300-talet och idag. All shall be well, and all shall be well, and all manner of thing shall be well.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s