Den smala vägen är den vackraste

Predikan i Varbergs kyrka och Sollyckans kyrka 6 augusti 2017

Den smala vägen är ofta den vackraste. När vi färdas på de små och krokiga vägarna, det är då vi hinner njuta av resan. Då blir resan en upplevelse och ett äventyr. På den breda vägen gäller det att komma fram så fort som möjligt. Det kan vara bekvämt. Men resan blir inte något gott i sig, utan något som vi vill få överstökat.

Den smala vägen leder till livet och den breda vägen till fördärvet, säger Jesus. Det fanns ganska så breda vägar i Palestina på Jesu tid. Romerska vägar, där legioner kunde marschera fram och ryttare kunde färdas snabbt. Men Jesus och hans lärjungar gick inte på de stora vägarna. De gick på de smala vägarna och stigarna, till de små byarna i Galileen och till de vanliga människorna.

När Jesus talar om den smala vägen vet lärjungarna i sin kropp vad han menar. Han pratar om att gå upp tidigt på morgonen för att hinna en bit innan det blir för varmt. Han pratar om att klättra över bergssluttningar och att se noga var man sätter fötterna. Att gå den smala vägen innebär att gå med Jesus och följa honom till de människor som behöver honom. Den smala vägen är ett liv tillsammans med Jesus.

I bergspredikan beskriver Jesus vad han väntar sig av den som vill gå den smala vägen. Det handlar om att leva i försoning med sina medmänniskor, att förlåta och be om förlåtelse. Att tala sanning och ge åt den som behöver. Att avstå från våld och hämnd och till och med älska sina fiender. Det handlar om att leva i bön och helhjärtat tjäna Gud i stället för mammon. Att inte döma andra människor, utan i stället rannsaka sig själv och ta bort bjälken i sitt eget öga.

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem, säger Jesus i versen precis innan dagens evangelium. Att gå den smala vägen innebär att leva den gyllene regeln, att leva med öppet hjärta för Gud och för medmänniskan.

Den smala vägen är alltså väldigt handfast och jordnära. Att gå med Jesus är inte en väg som leder bort från jorden, bort från det vardagliga och mellanmänskliga. Det handlar inte om att söka stora andliga upplevelser, utan snarare om att se det storslagna och gudomliga i det alldeles vardagliga och mänskliga.

Den smala vägen är himmelrikets väg här på jorden. Den väg som Jesus går är inte en väg till himmelen, bort från det jordiska. Riktningen är den motsatta: från himlen till jorden. Jesus tar himlen hit till oss. Han kallar oss att följa honom på den vägen och lär oss att be: Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske på jorden så som i himlen. Här på jorden får vi leva i gemenskap med Gud och söka Guds vilja, Guds kärlek, Guds nåd.

Den breda vägen leder till fördärvet, säger Jesus. Det är lätt att följa med strömmen och göra som alla andra. Men om alla gör som alla andra, då är det ingen som tar ansvar för vart vägen leder. Den breda vägen leder ofta vilse, och till sist ner i avgrunden. Det är den breda vägen som leder till krig och kärnvapenkapprustning, till exploatering och miljökatastrofer.

Den smala vägen är svårare, för den kräver omvändelse och att man ofta går mot strömmen. För att gå den smala vägen behöver vi vara uppmärksamma på var vi sätter våra fötter. Varje dag får vi söka Guds vilja och lägga vårt liv i Guds händer. Då kan vi följa kärlekens smala väg som leder till livet.

Vilket liv är det som Jesus talar om, och vad är det för fördärv som han varnar för? Ibland spelar vi ut det jordiska livet mot det eviga livet, som om vi måste välja mellan att göra det som är gott för människor här och nu eller det som hör ihop med uppståndelsen och livet efter detta. Men en sådan åtskillnad är främmande för Bibeln och för det som Jesus förkunnar. Vägen till livet är en och densamma.

Den väg som Jesus går är kärlekens väg som ger liv åt människor han möter. Han ger bröd till de hungriga, hälsa till de sjuka och hopp till de modlösa. Jesus varnar för det fördärv som drabbar den enskilde genom själviskhet och gudsfrånvändhet, och han varnar för hela folkets fördärv genom krig och ödeläggelse.

Kärlekens väg för Jesus till lidandet och döden, och genom döden till uppståndelse och nytt liv. På den vägen får vi följa honom. Den väg som leder oss att värna livet här på jorden, i omsorg om medmänniskor och miljö, det är samma väg som ger oss hopp om uppståndelse och nytt liv. Kärlekens väg är en och densamma.

Det innebär att livet som Jesu lärjunge inte främst handlar om mig och min frälsning. Vi ska rikta blicken mot Gud och vår medmänniska, för det är då vi finner det sanna livet. Jesus kallar oss att gå den smala vägen för livets skull, för världens skull.

Porten är trång, säger Jesus. Den är trång för att vi ska lämna vårt stora ego utanför porten. Den smala vägen handlar inte om mig och mina prestationer. Den handlar om att leva i Guds nåd, i Guds kärlek och sanning.

Den smala vägen är vägen med Jesus, där de ödmjuka är saliga och de som hungrar och törstar efter rättfärdighet. Vi går inte den smala vägen för att vi är extra goda och duktiga. Vi går med Jesus för att vi känner vår törst och går med den till källan.

Det är få som finner den, säger Jesus. För kärlekens smala väg är svår att finna. Den kräver uppmärksamhet och daglig omvändelse. Det är svårt att veta vad som är gott och kärleksfullt i varje situation. Vi trampar ofta fel, även när vi försöker att göra det som är gott och rätt.

Men samtidigt är vägen öppen och tillgänglig för alla, för det är Jesus själv som är Vägen. Vi ska söka vägen och försöka att finna den, för det har Jesus sagt till sina lärjungar. Samtidigt vet vi att det oftast är Vägen som finner oss. Jesus går vid vår sida och för oss på sina vägar, ibland när vi minst anar det.

Den smala vägen är den vackraste, för den är vägen med Gud. Den är kärlekens väg och livets väg.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s