Äkta

Predikan vid festgudstjänst i Varbergs kyrka 27 augusti 2017

”Var dig själv”, säger vi ofta till varandra. När någon är orolig för anställningsintervjun eller den nya skolan eller festen med okända människor, då säger vi gärna: ”Var dig själv, så blir det bra”. Det är välment att säga så, men det ger oftast inte så mycket vägledning. För det är kanske just det vi undrar, vad det innebär att vara jag i det här nya sammanhanget. Vem är jag med de här människorna? Vilka koder och förväntningar måste jag anpassa mig till? Och så finns den riktigt brännande frågan: Vem är jag egentligen, på djupet? Om man skalar bort allt som är tryggt och invant, vad blir det då kvar? Finns det någon kärna eller allting bara skal?

I dagens evangelium talar Jesus om att vara äkta. Gör inte som de skriftlärda och fariseerna, säger han, de som mest är måna om sin yta. De vill bli sedda och beundrade och för sin fromhet, men bryr sig inte om det som fromheten egentligen handlar om – kärleken till Gud och till medmänniskorna. Gör inte som de, utan lev på djupet i stället, inte på ytan. Sök det som är äkta och sant, inte det som ser bra ut på facebook eller i ditt CV.

Allt vad de företar sig gör de för att människorna ska lägga märke till dem. Så löjligt och fåfängt. Och samtidigt så mänskligt. Vi behöver bli sedda och bekräftade, både som barn och som vuxna. Det är ett grundläggande mänskligt behov, och därmed inget att skämmas för. Vi behöver mat och kläder också, men det är inte maten och kläderna som är livets mening och mål. Vi behöver bekräftelse för att kunna leva – men längtan efter bekräftelse är en dålig vägvisare. Den längtan som vi ska lyssna till är längtan efter det som är äkta och sant. Vår längtan efter Gud.

Gör allt vad de lär er och håll fast vid det, säger Jesus. De dåliga ledarna är inte ruttna rakt igenom, de är bara omogna. Vi ska ta vara på det de säger som är gott och bra. Mitt bland de hårda orden som Jesus säger om sin motståndare, finns det en maning till respekt för motståndarna. Lyssna på dem och lär av dem. Guds ord når oss även genom dem som vi inte har så stort förtroende för, om vi lyssnar efter det som är äkta och sant.

Fariseerna och de skriftlärda lärde ut Mose lag och hur den skulle tolkas i judisk tradition. Jesus säger alltså till sina lärjungar att de ska hålla fast vid fariseernas tolkning av den judiska lagen. Det gör inte vi idag. Och jag tror inte att vi ska göra det, fastän Jesus säger det. Att vara trogen mot Jesus och mot Bibeln handlar inte om att göra exakt som det står i varje detalj. Om vi tänker efter så är det ganska sällan vi gör exakt som det står i Bibeln, för vi lever i en annan tid med andra förutsättningar.

Att vara trogen mot Jesus och Bibeln, det handlar om att ta Ordet på så stort allvar att vi söker efter kärnan i det som sägs, det som är poängen, och försöker leva efter den.

Det står i Bibeln att den som har två skjortor skall dela med sig åt den som ingen har. Vi förstår nog vad som är poängen, att vi ska dela med oss till den som lider nöd och inte samla på oss för mycket ägodelar. Men troligen har ingen nytta av att vi inte har ett ombyte kläder i garderoben.

När Jesus säger att vi inte ska kalla någon på jorden för fader och inte låta oss kallas för lärare, då är nog inte poängen att vi bokstavligt ska bannlysa de orden. Poängen är att vi inte ska söka efter status och titlar, utan ha fokus på att tjäna våra medmänniskor. Den som är störst bland er skall vara de andras tjänare. Troheten mot Bibeln handlar inte om att formellt följa bokstaven, utan om att söka efter kärnan, det som är äkta och sant.

Hur finner vi det som är äkta? Hur kommer vi från ytan till det som är kärnan? Det finns ingen enkel genväg som snabbt tar oss till målet. Men det finns många hjälpmedel på vägen. Ett hjälpmedel är bönen. När vi ber, då öppnar vi vårt hjärta för Gud och sätter ord på det som vi tänker innerst inne. Bönen gör oss mera äkta.

Ett annat hjälpmedel är syndabekännelsen. Det kan kännas tjatigt att vi ber om syndernas förlåtelse i varje gudstjänst. Men vi behöver ständigt påminnas på nytt om att vi är syndare som lever av Guds nåd. Den jämna ytan är alltid en lögn. Sprickorna är en del av vår mänsklighet.

Det förtroliga samtalet med någon vi litar på, är också en hjälp att bli mera äkta. Vi får syn på oss själva och vem vi verkligen är när någon ser oss som vi är och ändå stannar kvar.

En annan väg till äkthet är glädjen. Den sanna glädjen behöver inga murar och försvar.

Och den väg till äkthet som Jesus pekar ut för oss idag, det är att tjäna våra medmänniskor. Störst är den som tjänar. Vi behöver en uppgift och en mening som är större än vårt eget jag. Vi blir mer äkta när vi ger kärlek och bekräftelse än när vi söker efter kärlek och bekräftelse.

Varbergs församling ska vara en plats där vi får växa i tro, hopp och kärlek, så att vi blir mera äkta. Församlingen ska hjälpa oss till bön och bekännelse, till förtrolig gemenskap och glädje, och till en uppgift för våra medmänniskor. I församlingen får vi hjälp att leva med öppet hjärta för Gud och för medmänniskorna.

Att bli mera äkta är inte riktigt detsamma som att vara mig själv. För vem är jag egentligen? Jag är inte äkta och hel när jag är mig själv. Målet för den kristna tron och det kristna livet är snarare att jag ska bli mig själv. Genom att söka Gud och leva i relation med Gud, blir jag mig själv. Genom Guds nåd blir jag den som jag är skapad till att vara. Gud ser det som är äkta och värdefullt hos oss, och skapar det som är äkta och värdefullt.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s