När De blir Du

Predikan i Varbergs kyrka 25 februari 2018

Vi och de. Det kan vara de farligaste orden som finns. För med orden vi och de kan vi skilja mellan olika sorters människor: Vi som är normala och de som är annorlunda. Vi som är individer och de som är likadana allihop för att de hör till samma grupp. Vi som är pålitliga och de som inte går att lita på. Vi som hör hemma här och de som är främlingar. Vi som är goda och de som är onda. Vi som har Gud på vår sida och de som är fiender till Gud. Vi som är fullt ut mänskliga och de som är omänskliga.

De grövsta formerna av rasism och främlingshat undviker vi för det mesta. Men tendenserna till vi-och-de-tänkande finns hos oss alla. Det hör till vårt sätt att fungera som människor. Ingen är fri från fördomar. Samtidigt har vi också möjligheten till empati och medkänsla med människor som är annorlunda än vi själva. När vi möter en människa på riktigt, då kan hon bli du i stället för en av dem.

Det är detta som händer i dagens evangelium. Några judiska män möter en kanaaneisk kvinna, och till en början är kollisionen total. Hon är en av de andra, en sådan som man vill undvika. Man hör på orden som används att hon hör till hundarna, inte till fåren eller barnen. Men eftersom kvinnan är så envis och inte låter sig schasas bort, så blir det till slut ett verkligt möte mellan henne och Jesus. Din tro är stark, säger Jesus, och jag skulle tro att han hjälper henne upp på fötterna igen. De som var främlingar blir du med varandra och erkänner varandra som medmänniskor.

Men varför är Jesus först så ovänlig och avvisande? Om Jesus är Guds son, och därmed den gudomliga kärleken förkroppsligad – varför möter han henne inte då med medkänsla redan från början? Förklaringen är nog att berättelsen finns här i Bibeln för vår skull, inte för den kanaaneiska kvinnans skull. Det finns något som Jesus vill att hans lärjungar ska lära sig, och som vi ska lära oss.

Om Jesus genast hade gjort som kvinnan bad honom, då hade vi fått ett exempel på att man ska hjälpa den som lider nöd, även om det är en av de andra. Men då hade vi gått miste om en del av poängen. Den kanaaneiska kvinnan är inte bara en stackare som behöver hjälp. Genom att Jesus först gör motstånd, får hon visa att hon är en människa som kan argumentera och till och med vinna en diskussion med Jesus – det är hon faktiskt den enda som gör, annars är det alltid Jesus som säger den smarta repliken.

Framför allt får hon visa att hon har en stark tro. Jesus lyfter henne som en förebild för lärjungarna, som inte alltid är lika starka i tron. Lärjungarna får lära sig att se på den kanaaneiska kvinnan med respekt. Och därmed att se på varje främling med respekt. Varje människa de möter kan ha något att lära dem. Det går inte att avfärda någon för att den hör till fel grupp av människor – fel folk, fel kön, fel religion. Varje människa vi möter kan vara en förebild för oss. Varje människa vi möter kan lära oss något om tron på Gud.

Att ha en stark tro på Gud, det handlar inte om att veta allt om Bibeln och den kristna tron. Det handlar inte om att tro ”rätt” på varje punkt. Att ha en stark tro på Gud handlar om att ha en stark relation till Gud. Att lita på Gud och vända sig till Gud i alla livets situationer. När vi vänder oss till Gud, då vänder vi oss åt rätt håll. Då vänder vi oss mot livets centrum och möter Kärlekens blick. Det ger oss inte lösningen på alla våra problem. Men det leder oss i rätt riktning. Det ger oss rätt perspektiv.

Tron på Gud gör inte så att allting blir harmoniskt och enkelt. I Bibeln är tron ofta en kamp med Gud. Jakob brottas med Gud och kräver att bli välsignad. Då får han namnet Israel, som betyder Den som kämpar med Gud. Att kämpa med Gud, det handlar om att komma till Gud med alla våra känslor och tankar, all vår oro och längtan och förtvivlan. En nära relation får lov att rymma alla känslor, den håller för det. Därför kan vår tro på Gud ha plats för vår kamp och vår klagan. När vi brottas med Gud då vinner vi seger, för vår klagan kan vändas i glädje och vår förtvivlan kan vändas i hopp.

Den kanaaneiska kvinnan vänder sig till Jesus i sin brottning med Gud. Herre, förbarma dig, ropar hon. Kyrie eleison. I varje gudstjänst instämmer vi i hennes rop. Tillsammans med henne får vi vända oss till Jesus med all vår nöd. Vi kanske inte får svar genast. Men vi får fortsätta att ropa. Vi får envist vända oss till Gud och be att Kärleken ska driva ut det onda, från oss och från vår värld.

Kvinnans tro är stark eftersom hon inte ger sig. Till slut leder hennes bön till att demonerna skingras. Hennes dotter blir frisk. Och inte bara det. Fördomarnas demoner drivs bort när lärjungarna ser henne som en människa och en jämlike. Föraktets och främlingskapets demoner får vika för hennes envisa bön. Hon är fortfarande en kanaaneisk kvinna. Samtidigt är hon också Israel, för hon kämpar med Gud och vinner seger. Skiljemuren mellan vi och de har rivits ner.

Jesus tar bort fiendskapen mellan vi och de när han älskar sina fiender och ber för dem som korsfäster honom. Jesus kom inte för att dra några nya gränser mellan vi och de, mellan kristna och icke-kristna. Han kom för att försona hela världen med Gud och dra alla människor till sig. I honom hålls allting samman, allt i himlen och allt på jorden. Nu är vi inte längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna, utan alla är vi ett i Kristus.

Vi lever fortfarande i en splittrad och bruten värld. Men i tro på Jesus får vi längta efter den dag då det blir slut på hat och fiendskap. Vi får komma till honom med vårt Kyrie eleison. Herre, förbarma dig. Genom att vi hör ihop med Kristus hör vi ihop med varje människa på jorden. Djupast sett finns det inte längre vi och de. I honom finns det bara vi.

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s