Nu har ljuset makten

Predikan i Sollyckans kyrka vid påsknattsmässan 31 mars 2018

Nu har mörkret makten. Så säger Jesus när soldaterna griper honom i Getsemane. Och så måste hans lärjungar ha upplevt det som hände. Mörkret har makten när deras herre och vän blir torterad och dödad. Mörkret har makten när deras hopp om Guds rike blir krossat. Drömmen om en bättre värld, där Gud har makten, var bara en dröm. Våldet och döden har fått sista ordet.

Det enda som återstår nu är att ge Jesus en värdig begravning. Maria Magdalena och Johanna och Jakobs mor Maria och de andra kvinnorna, de gör vad de kan. De gör i ordning välluktande kryddor och oljor så att hans kropp ska lukta gott fastän den är död. När sabbaten är över ska de gå till gravkammaren för att tvätta hans kropp och smörja in den med kryddor och oljor. Något år senare ska de återvända för att ta vara på benen och lägga dem i en kista. Det var så man gjorde.

Men när de kommer till graven så är inte Jesus där. I stället finns där två änglar som säger till dem att han har uppstått. Den Levande finns inte bland de döda. Därför ska de lämna graven och gå ut i världen igen. Överallt dit de går kommer Jesus att vara med dem. De får frimodigt leva i Guds rike, för nu har ljuset makten.

Det tar ett tag för lärjungarna att förstå det här, både för kvinnorna vid graven och för de andra som får höra vad de varit med om. Men efter hand sjunker det in. Jesus är uppstånden – det betyder att han alltid finns hos dem. Jesus är uppstånden – det betyder att kärleken och livet får sista ordet, inte våldet och döden.

När de ser tillbaka på det som hänt de här dagarna i Jerusalem, så kommer de att se att även när de trodde att mörkret hade makten, då fanns ljuset där. Till och med när Jesus är fastspikad på korset och snart ska dö, så är ljuset starkare än mörkret. Hans medkänsla och förtröstan är starkare än våldet och döden.

På korset ber Jesus för dem som dödar honom: Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör. Till rövaren som ber Jesus att tänka på honom, säger han: Sannerligen, redan idag skall du vara med mig i paradiset. Med sitt sista andetag säger Jesus: Fader, i dina händer lämnar jag min ande. Detta är den tro, det hopp och den kärlek som besegrar döden.

Många gånger kan det kännas som att mörkret har makten, i våra personliga liv och i världen i stort. Men det är inte Pontius Pilatus och Herodes Antipas som har makten, inte Vladimir Putin och Donald Trump. Det är Gud som har makten. Den medkänsla och förtröstan som Jesus bär in i döden på korset, den övervinner döden. Jesus är uppstånden – därför har ljuset makten, trots allt.

Det kan ta ett tag för oss att förstå det här, kanske hela livet. Men efter hand får det sjunka in, att den kärlek som Jesus har till alla människor, både till dem som är korsfästa och till dem som korsfäster, den gäller också dig och mig. Den förtröstan Jesus har till sin Fader i dödens stund, den får bära även oss.

Vi får följa med Maria Magdalena och Johanna och Jakobs mor Maria, ut ur graven, för att leva med den Levande. Vi får frimodigt leva i Guds rike, för nu har ljuset makten.

Kristus är uppstånden! Ja, han är sannerligen uppstånden!

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s