Varje dag en valdag

Predikan i Sollyckans kyrka 9 september 2018

Gör er inga bekymmer, säger Jesus. Det är lätt att säga. Men kan vi leva utan bekymmer? Alla har vi ju saker vi oroar oss för – för vår egen del, för människor vi bryr oss om, för världen vi lever i.

Så här på valdagen är det lätt att känna sig lite extra bekymrad, för hela valkampanjen handlar ju om att lyfta fram problem, sådant som har gått snett och som bara kommer att bli värre om de andra partierna får styra. Trots att vi lever i ett av världens rikaste och tryggaste samhällen någonsin, så domineras nyhetsflödet av problem och bekymmer och elände.

En del är lyxproblem och bagateller. Men en hel del är problem på riktigt, när människor far illa på olika sätt. Och klimatförändringarna kommer vi inte undan. Det berör oss alla att isarna smälter och odlingsmark blir öken. Vad skall vi äta, vad skall vi dricka, vad skall vi ta på oss – det är inte bara triviala frågor, utan på längre sikt är det frågor som handlar om vår överlevnad på jorden. Så hur ska vi kunna leva utan att göra oss bekymmer?

Var det enklare på Jesu tid, när man inte behövde höra om allt elände i världen? Nej, det tror jag inte. Nöden och otryggheten var så nära inpå skinnet för de flesta. När människor frågade Vad skall vi äta, så handlade det inte om pizza eller tacos. Frågan var om man över huvud taget hade något att äta i morgon. Till de människorna säger Jesus: Gör er inga bekymmer. Er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.

Vi ska söka Guds rike. Guds rike finns överallt där Guds vilja sker, överallt där det finns kärlek och medkänsla och försoning, överallt där brödet delas och orden är vänliga, överallt där livet är gott och rätt och så som Gud har skapat det. Guds rike är nära, säger Jesus. För Gud är alltid nära. Kärlek och frid och livsglädje är alltid nära.

Vi ska söka Guds rättfärdighet. Inte vår egen rättfärdighet, för den är så liten och futtig i det stora hela. Guds rättfärdighet är som väldiga berg och som det djupaste hav, står det i Psaltaren. Guds rättfärdighet är att solen stiger upp och skiner över onda och goda. Guds rättfärdighet är att liljorna växer och fåglarna hittar mat. Guds rättfärdighet är att Gud upprätthåller livet i varje ögonblick och aldrig överger sin skapelse.

Jesus säger alltså till oss att botemedlet mot våra bekymmer, det är att ha vårt fokus på rätt ställe. Vi får ha vårt fokus på Gud, som är källan till allt gott. När vi har vårt centrum i Guds rike och Guds rättfärdighet, då hamnar allt annat i sitt rätta perspektiv. Då kan vi ta oss an klimatkrisen, utan att tyngas av att allt hänger på oss.

Val till riksdagen har vi bara vart fjärde år, som tur är. Men varje dag är en valdag, då vi får välja vad som är viktigast i livet för oss. Varje dag kan vi välja att ta emot Guds rike och Guds rättfärdighet. Varje dag är viktig och värdefull, för varje dag väljer vi om vårt liv ska vara tid som rinner iväg, eller om vårt liv ska ha sitt centrum i kärlek och nåd. Det viktigaste och bästa i livet är alltid tillgängligt för oss, för Guds nåd är var morgon ny och Guds rike är alltid nära.

Men hur ska vi göra för att söka Guds rike? Finns det goda råd för hur vi ska komma ihåg att ta emot Guds kärlek och godhet? Ja, det finns det. Några råd får vi i de andra bibeltexterna vi läst idag, från profeten Nehemja och aposteln Paulus.

Det främsta rådet är bönen. Nehemja tackar Gud för allt gott som Gud gör. Tacksägelsen är viktig för att upptäcka det goda och ha vårt centrum i Gud. Paulus ber för sina vänner från Efesos. Förbönen är också viktig för att vi ska se Guds omsorg om människor, och för att lyfta blicken från våra egna bekymmer.

Det andra rådet är gemenskapen. Nehemja talar om hur folket vandrat tillsammans genom öknen. Paulus säger till sina vänner att de ska vara Guds byggstenar, för att tillsammans bygga upp Guds tempel. Tillsammans med andra är det lättare att uppleva Guds rike och Guds rättfärdighet. Vi ger stöd och glädje till varandra, och i vår gemenskap finns det glimtar av Guds rike.

Det tredje rådet är medmänskligheten. Paulus talar om att ta sig an de svaga, för att det är saligare att ge än att få. Vi ska förstås bry oss om människor för deras egen skull. Men också för vår egen skull, för det är ofta genom att göra något konkret för andra som vi själva får glädje och hopp.

Genom bön, gemenskap och medmänsklighet får vi öva oss i att söka Gud. Varje dag och varje ögonblick får vi söka Guds rike och Guds rättfärdighet. Och vi får börja här och nu, i den här gudstjänsten i Sollyckans kyrka. Vad skall vi äta? Vad skall vi dricka? Vad skall vi ta på oss? Vi får ta emot nattvardens bröd och vin. Vi får klä oss i Guds kärlek och nåd.

Gör er inga bekymmer, för er himmelske Fader vet vad ni behöver. Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s