Om får och getter och Guds lamm

Predikan i Sollyckans kyrka 25 november 2018

Det finns två sorters människor. Det finns de som bryr sig om andra människor och hjälper den som behöver det. Och det finns de som inte gör det. Det finns medmänniskor och det finns motmänniskor. Det finns får och getter.

Ofta drar vi andra gränser mellan människor. Vi gör skillnad på kvinnor och män. Svenskar och utlänningar. Barn och vuxna. Arbetare och tjänstemän. Höger och vänster. Rika och fattiga. Heterosexuella och homosexuella. Boisare och Gifare. Kristna och muslimer.

Men på domens dag spelar det ingen roll om vi är svarta eller vita, centerpartister eller sverigedemokrater. Jesus frågar inte om vi har varit goda kristna, om vi har gått i kyrkan och läst vår bibel. Han frågar bara en enda sak. Har vi visat barmhärtighet mot de mest utsatta? Har vi gett mat och kläder åt de fattiga? Har vi tagit hand om dem som behövde oss?

Det finns två sorters människor, och det är kärleken som är skillnaden. Alla andra skillnader är ointressanta inför Gud.

Samtidigt vet vi att det inte går att dra en sådan här gräns mellan kärleksfulla människor och kärlekslösa. För vilken sida skulle vi hamna på? Vi står nog med ett ben på var sida, allihop. Ibland är vi öppna och generösa. Ibland vänder vi ryggen åt den som behöver oss. Gränsen mellan får och getter går inte mellan människor, utan inom varje människa.

Martin Luther säger att människan inför Gud är Simul iustus et peccator. Samtidigt rättfärdig och syndare. Eller om man så vill: Simul får och get. Det finns två sorters människor, och vi är båda sorterna samtidigt.

Det finns bara en som är helt och hållet kärleksfull, och det är Jesus själv. Han är Människosonen, den sanna människan. Han är inte både får och get. Han är helt och hållet lamm – Guds lamm, som tar bort världens synd.

Jesus tar bort världens synd genom att låta den drabba honom själv. Han blir ett med alla människors lidande och med alla som är offer för världens ondska. Han dör för att bryta upp dödsrikets portar inifrån, och uppstår för att ge liv åt alla som är döda.

Jesus är aldrig lite lagom. Han kräver att vi ska vara fullkomligt kärleksfulla och barmhärtiga, och säger att den som inte ger vatten åt den som är törstig förtjänar evigt straff. Samtidigt är han själv barmhärtig och kärleksfull till och med mot dem som korsfäster honom. På korset ber han inte om förlåtelse för dem som är ganska hyggliga och medmänskliga, eller för dem som har den rätta tron på honom. I stället ber han för bödlarna och säger: Fader, förlåt dem. Så kan han ta bort världens synd. Så kan alla getter bli till får.

Berättelsen om fåren och getterna är inte till för att skrämma oss. Det är inte meningen att vi ska vara ängsliga för att hamna på fel sida. Tvärtom är poängen att Jesus är helt och hållet på vår sida. Berättelsen om fåren och getterna hör ihop med missions-befallningen. När Jesus sänder sina lärjungar ut i världen, till alla folk, säger han: Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Jag är med er alla dagar till tidens slut.

Här säger han samma sak men med andra ord. Vid tidens slut ska han döma alla folk utifrån hur de behandlat hans minsta bröder och systrar – det vill säga de som är hans lärjungar. Det är de som är de minsta bröderna och systrarna. Det är vi som är hans minsta bröder och systrar. Jesus är helt och hållet på vår sida, så det som människorna gör mot oss, det gör de mot honom.

Det finns många bibelord som handlar om domen och tidens slut och om hur Guds seger över ondskan en gång ska bli fullständig. De här bibelorden är inga exakta beskrivningar av hur det ska bli. Det går inte att pussla ihop dem till en enhetlig bild. Men de ger oss glimtar av en ljus framtid, där Guds kärlek får sista ordet. Berättelsen om världen och Guds skapelse har ett lyckligt slut, trots allt lidande och all ondska. Vid horisonten finns en soluppgång som ska skingra alla mörka moln.

När vi lever i världen med det hoppet, då gör vi skillnad. Fastän vi är Jesu minsta bröder och systrar så har vi en viktig roll för hela världens befrielse från ondska och död.

Det finns två sorters människor, och det är kärleken som är skillnaden. Jesus Kristus är den sanna Människan som kan försona allt som är kluvet och göra det helt. Det är hans kärlek som gör skillnaden.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om får och getter och Guds lamm

  1. Martin Bergman skriver:

    Vilken fin predikan. Och vad bra att den finns tillgänglig.
    Jag vill minnas att jag blev helt tagen av din predikan på förra årets domsöndag också, i Varbergs kyrka.
    En liten fråga, när Jesus pratar om sina minsta bröder och systrar – vad talar för att dra gränsen just vid lärjungar? Jag har inte parallellställena uppe nu (är eg på väg till sängen), men jag vill minnas att de kan syfta lite olika.
    Hälsningar,
    Martin

    Gilla

    • Fredrik skriver:

      Hej Martin! När Jesus talar om sina ”bröder” i Matteusevangeliet, brukar det syfta på hans lärjungar (12:46-50, 28:10). Tidsperspektivet är ganska kort (jfr 10:23, 16:28), så domen över ”alla folk” (25:32) handlar nog om alla de som ännu inte blivit lärjungar. De ska dömas utifrån hur de behandlat Jesu minsta bröder, dvs lärjungarna, som är ganska utsatta och marginaliserade.

      Detta är den naturliga läsningen av Matt 25 i dess ursprungliga sammanhang. Det hindrar inte att vi två tusen år senare, med ett helt annat tidsperspektiv och helt andra maktförhållanden där de flesta som är lärjungar är ganska väletablerade i samhället, kan läsa Matt 25 så att vi själva drabbas av orden om hur vi behandlat de minsta bröderna, dvs de som lever i marginalen.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s