Alltid nära

Predikan i Sollyckans kyrka 13 januari 2019

Det är nu det börjar. Han har förberett sig hela livet, för han har alltid vetat att det är något särskilt han ska göra. Han har inte vetat vad, men att det är någonting särskilt. Någonting viktigt. Så han har förberett sig genom att vara uppmärksam på människor omkring honom. Hur de har det. Vad de är rädda för och vad de hoppas på. För om man ska göra något viktigt så måste det handla om att hjälpa människor. Och ska man hjälpa människor så måste man först se dem, och älska dem sådana som de är.

Vattnet droppar från håret och kläderna. Men solen är varm, så snart kommer han att vara torr igen. Han ber, för det är det bästa sättet att vara helt och hållet närvarande och öppen för Guds vilja. När han ber kan han se vad som är viktigt och vad det är han ska göra nu. Plötsligt händer något som han inte varit med om tidigare. Det är som att himlen öppnar sig och Guds ande strömmar över honom, som vattnet alldeles nyss fast mycket mer. Och en röst viskar och vibrerar genom hela hans kropp: ”Du är min älskade son, du är min utvalde.”

Nu vet han vad han ska göra. Han ska vara Guds son. Han ska vara Gud själv, Guds närvaro bland människorna. Han ska älska människorna så som Gud älskar. Han ska ge hopp. Han ska kalla människorna att omvända sig och ta emot Guds kärlek, och själva vara Guds söner och döttrar. Han ska få dem att välja livet och inte vara rädda för döden. Han ska ge sitt liv, och när han gett sitt liv ska han få det tillbaka. Han är Guds älskade son, och därför finns himlen på jorden och Gud är nära varje människa.

Kan du se honom framför dig? Jesus från Nasaret, en snickare från en liten by i Galiléen för tvåtusen år sedan. Han är bränd av solen och märkt av hårt arbete. Han har valkar i händerna och smuts under naglarna. Ofta har han varit hungrig och han har aldrig träffat någon tandläkare. Han ser inte ut som du eller jag och luktar inte som du eller jag, utan liknar mer en fattig arbetare i Indien eller Algeriet.

Om vi mötte Jesus så som han såg ut för tvåtusen år sedan, då skulle vi nog tycka att han såg främmande ut. Men han skulle ändå vara Guds älskade son, den som gör Guds kärlek närvarande ibland oss. Det kan vara bra att tänka på det när vi möter människor som ser främmande ut och talar främmande språk. Var och en av dem är Guds avbild och Guds älskade barn, lika mycket som du eller jag.

Vi har en bild av Jesus här på det stora korset över altaret. Här är inte Jesus avbildad så som han såg ut, som en snickare från Galileen. Utan bilden är symbolisk, för att beskriva tron på Jesus. Jesus ser ut som man tänkte sig en kunglig person i antiken, med fina kläder och välskött hår. Och han har en gloria kring huvudet som visar att han är en helig person, en som står nära Gud.

Han är uppspikad på korset, för det var så han dödades. Ovanför honom står texten INRI – Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum, som betyder ”Jesus från Nasaret, judarnas kung”. Jesus dömdes till döden för att han gjorde anspråk på att vara judarnas kung, och det var detsamma som att göra uppror mot kejsaren. Texten är på latin eftersom det var romarna som avrättade honom. För oss som tror på Jesus är det sant att han är judarnas kung, och inte bara det utan vår kung också, alla människors kung.

Bokstäverna bredvid huvudet på Jesus, IC XC, är en förkortning av namnet Jesus Kristus på grekiska, den tidiga kyrkans språk. Bredvid Jesus står de som var med honom vid korset. Hans mor Maria och lärjungen Johannes.

Längst ner på korset finns en liten bild av Jesus där han drar upp Adam och Eva ur deras gravar. Det är en symbol för hur Jesus genom sin död räddar alla människor från döden och ger dem liv igen. Längst upp på korset sitter Jesus på tronen i himlen, omgiven av änglarna.

Det här korset illustrerar några rader ur den kristna trosbekännelsen: ”Pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen.”

Bakom korset har vi ett fönster med en vacker glasmosaik. Bilden i fönstret är himlatrappan som Jakob såg i en dröm. När han kände sig som mest ensam och övergiven fick han se en trappa i drömmen, som gick hela vägen från jorden till himlen, och änglar som gick på trappan. Då förstod Jakob att himlen var nära honom och att änglarna var med honom och beskyddade honom.

Man kan tycka att korset skymmer fönstret med himlatrappan. Men man kan också tänka att de visar samma sak på två olika sätt. Jesus är som trappan mellan himmel och jord. Genom honom finns himlen på jorden och Gud är nära varje människa. Jesus visar oss att Gud inte är långt borta utan alltid nära oss. Tron på Jesus innebär att vi aldrig är ensamma och övergivna. Gud är alltid med oss och änglarna beskyddar oss. Jesus är med oss i lidandet och döden, så vi är aldrig övergivna av Gud.

Ett annat namn på Jesus är Immanuel, som betyder ”Gud med oss”. Det är en ängel som ger honom det namnet innan han föds, och till sina lärjungar säger han: ”Jag är med er alla dagar till tidens slut.” När du döptes så lästes det bibelordet, för det läser vi vid alla dop. Dopet innebär att du hör ihop med Jesus, som är Guds älskade son. Han är Immanuel, Gud som är med dig alla dagar i ditt liv, ända till tidens slut. Och du är också Guds älskade son, Guds älskade dotter.

Det är nu det börjar. Resten av ditt liv ligger framför dig. Vad vill du göra med ditt liv? Vill du tro på Gud, som är kärleken och alltid är nära dig? Vill du lyssna till kärlekens röst? Vill du välja livet och inte vara rädd för döden? Vart du än går så kommer Jesus att vara med dig, för det har han lovat när du döptes. Vart du än går kommer du att vara Guds älskade son, Guds älskade dotter.

Annonser
Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s