Himlen omfamnar jorden

Predikan på Kristi Himmelsfärds dag 21 maj 2020

Vad är det vi firar på Kristi Himmelsfärds dag?

Vi har hört berättelsen om hur Jesus lämnar lärjungarna, och de står och tittar upp mot himlen utan att kunna se honom. Men det är förstås inte det vi firar, att Jesus lämnar lärjungarna. Till slut får ett par änglar komma och säga till dem att de har annat att göra än att titta upp mot himlen. De ska leva jordnära och sköta sitt uppdrag. Inte stå och drömma sig bort.

Vi säger ofta att Gud är i himlen. Det är en bild för att Gud är bortom det vi kan förstå, men ändå nära. Det blåa som vi ser när vi tittar uppåt, det kan vi inte gripa tag om och hålla fast. Samtidigt förstår vi att himlen egentligen inte är ”uppåt”, utan runt omkring oss. Jorden är ju rund, och himlen omfamnar jorden. Himlen är nära oss, var vi än är på jorden. Därför är himlen en sådan bra bild för Gud. Vi kan inte gripa tag i Gud. Men Gud är alltid nära. Som himlen omfamnar jorden.

När vi säger att Jesus är i himlen hos Gud, då säger vi att Jesus alltid är nära oss. Den Jesus som vi följer och älskar och tror på, har all makt i himlen och på jorden. Den makten använder han till att skydda och bevara oss och vara med oss alla dagar till tidens slut.

Detta är det eviga livet, säger Jesus, att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus. Det eviga livet är – att känna Gud. Det eviga livet är inte att JAG ska leva för evigt. Det eviga livet är att ha en relation till Gud. Gud ska vara centrum i mitt liv. Inte jag själv. Den kristna tron handlar inte om JAG, JAG, JAG. Den kristna tron handlar om Gud.

Varför står ni och ser mot himlen, frågar änglarna. Ert jobb är att leva jordnära. Se inte mot himlen. Se på era fötter i stället. Med era fötter ska ni följa Jesus, ett steg i taget. Se på era händer. Med era händer ska ni tjäna Jesus. Se på era medmänniskor. Där är Kristus, som ni ska tjäna. Se på hela skapelsen! Se på himlens fåglar och liljorna på marken. Se hur Guds kärlek och nåd omfamnar dig, som himlen omfamnar jorden.

Förra torsdagen stod jag här utanför kyrkan tillsammans med prästen Martin och delade ut nattvarden till dem som kunde komma. Det var väldigt vackert att stå där, med äppelträdet som blommade och utsikt över havet. Solen var varm och vinden var kall. Och fåglarna sjöng Guds lov, samtidigt som vi delade ut ”Kristi kropp, för dig utgiven”.

Kristi Himmelsfärds dag handlar om att Kristus har med hela jorden att göra. Varje människa och varje levande varelse och hela skapelsen omfamnas av hans kärlek. Som himlen omfamnar jorden.

”Titta, det sitter en talgoxe uppe på kyrktaket”, sa jag till Martin. ”Det är nog en sädesärla”, sa han. Han är yngre än jag och har skarpare blick, så det var så klart en sädesärla. Den vippade så där med stjärten som sädesärlor gör. Och den sjöng för oss om Guds kärlek som är utan gräns.

När vi ser på världen i himmelsfärdens ljus, då ser vi att Kristus finns överallt. I fåglarna som sjunger och äppelträden som blommar. I sjuksköterskan som arbetar för att rädda människors liv. I medmänniskan som jag har svårt att förstå, men som plötsligt möter mig ansikte mot ansikte.

Vårt uppdrag är att leva jordnära – för det är då vi lever nära himlen. Himlen omfamnar jorden, och himlen finns i vårt hjärta. I ditt hjärta och i varje människas hjärta och i varje sädesärlas hjärta.

I himmelsfärdens ljus är världen inte en spegel, där jag bara ser mig själv ur olika vinklar, utan hela världen är en ikon, där alla ting och alla levande varelser är fönster mot himlen.

Vad är det vi firar på Kristi Himmelsfärds dag? Vi firar att himlen omfamnar jorden och att Gud alltid är nära. Vi firar att hela skapelsen är en ikon av Kristus, där det himmelska ljuset lyser igenom. Vi firar att Kristus ska komma tillbaka och ta med sig himlen till jorden helt och fullt.

Det här inlägget postades i Predikan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s